Interface Design Guideline for Personalization of Interactive TV Service - Focusing on SkyLife's SkyTouch Service -

쌍방향TV 서비스의 개인화를 위한 인터페이스 디자인 가이드라인 -스카이라이프의 스카이터치 서비스를 중심으로 -

  • Goo, Min-Jung (Department of Advertising. Multimedia Design Graduate School of Hong-ik University) ;
  • Lee, Tae-Il (Department of Game.Graphic Desgin of Hong-ik University)
  • 구민정 (홍익대학교 대학원 광고.멀티미디어디자인) ;
  • 이태일 (홍익대학교 게임학부 게임그래픽디자인)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

This study attempts to investigate the personalized schemes of interface for the interactive TV sonics enhancing the satisfaction of users from the standpoints of the user and to suggest designing guidelines. In the preface, firstly, the purpose as well as structure of the study were described, the characteristics of the interactive TV and the personalization were defined. Also, it was attempted to understand the development directions of the basic media for services. In addition, the data and elements that became the ground for this study were arranged, including the elements for designing interface, the appraisal method of usability to evaluate the requirements of users, etc. Then, the interfaces of "SkyTouch", an interactive TV sonics by Skylife having the number of users reaching one million at the moment, that is the representative runner in the interactive TV, were analyzed. Then the needs central to the navigation structure and layout for the convenience of users through the evaluation of usability were examined and arranged. In addition, the designing directions of personalized interfaces were studied in the interactive TV by analyzing the web portal sites which were being carried out prior to the personalized services. Based on the data investigated and analyzed previously, the guidelines for the interface design for the personalization of the interactive TV were suggested by classifying the navigation structure and layout, and the personalized interface design was proposed according to the suggested guidelines by applying them directly to "SkyTouch" that is currently carrying out the interactive sonics although it provides limited services in an independent style.

사용자의 만족을 향상 시키는 쌍방향TV 서비스의 인터페이스 개인화 방안을 사용자 편의의 관점에서 연구하고 디자인 가이드라인을 제안하고자 한다. 먼저 서론에서는 연구의 목적을 비롯하여 구성을 기술하였으며, 쌍방향TV 특성과 개인화에 대해 정의하여 서비스를 위한 기반 미디어의 발전 방향을 알고, 인터페이스 디자인요소, 사용자 요구사항을 평가하기 위한 사용성 평가방법 등 본 연구의 근간이 되는 자료 및 요소들을 정리하였다. 다음으로 스카이라이프의 쌍방향TV서비스 "스카이터치"의 인터페이스를 분석하고 사용성 평가를 통해 사용자의 편의를 위한 니즈(needs)를 조사하고 정리하였다. 또한 개인화 서비스에 대해 앞서 실행 중에 있는 웹 포털 사이트를 분석하여 쌍방향TV에서 개인화 인터페이스 디자인 방향을 조사하였다. 앞서 조사, 분석한 자료를 토대로 쌍방향TV 개인화를 위한 인터페이스 디자인의 가이드라인을 네비게이션 구조와 레이아웃으로 분류하여 제시하고 제시된 가이드라인에 맞추어 현재 쌍방향서비스를 시행중인 스카이라이프의 '스카이터치'에 직접 적용하여 개인화 인터페이스 디자인을 기술하였다

Keywords