Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 21 Issue 2 Serial No. 30
- /
- Pages.321-330
- /
- 2007
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
Development a Tool Which Can be Used in Factor Analysis of Inequality on Mathematics Scholastic Achievement
수학 학업성취의 불평등을 측정할 수 있는 도구의 개발
- Lee, Kang-Sup (Dankook University) ;
- Park, Yong-Beom (Hoseo University)
- Published : 2007.05.15
Abstract
The purpose of this study is to develop a tool which can be used in factor analysis of inequality on mathematics education. The objectives for study are develop an index that can be used to find a deviation of objects on mathematics scholastic achievement. The results of this study are deviation index of objects on mathematics scholastic achievement which development can be applications to Gini coefficient.
수학 학업성취의 불평등을 측정할 수 있는 도구를 개발하고 불평등성의 주요 요인이 무엇인지 분석하는 데 기초를 제공하고자 수학 학업성취에서 목표이탈의 척도로 사용할 수 있는 지수(성취 목표이탈 지수)를 개발하였다. 일반적으로 학업성취의 분석에서 가장 중요한 가정은 모집단 또는 자료의 분포가 정규분포를 따른다는 것이다. 이것은 분포에 대한 가정뿐만 아니라, 학업성취의 목표라고 할 수 있다. 그러나 학업성취의 측정에서 나타나는 다양한 자료들의 분포는 정규분포와 차이가 있다. 본 연구에서는 이러한 가정 또는 목표에 대하여 실제 자료가 이탈한 정도를 나타낼 수 있는 지수를 고안하였다. 즉, 학습목표를 나타내는 정규분포의 로렌츠곡선(정규로렌츠곡선)과 실제자료에 의한 로렌츠곡선(자료로렌츠곡선) 사이의 넓이를 정규로렌츠곡선과 x축 사이의 넓이로 나눈 값을 성취 목표이탈 지수로 정의하였다.