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Approach to Promotion of Ubiquitous-based Cultural Service

유비쿼터스 기반의 문화서비스 추진방안

  • Published : 2007.05.28

Abstract

Since the beginning of the 21st century, the power source for the growth of our country is shifting from the 'knowledge and information'-centered business to the culture-based business attaching importance to 'creativity'. In the era of creative culture-based economy, the core resources on which the national competitive power depends can be thought to be 'cultural contents'. The current ubiquitous project, which is being promoted in our country, is characteristically placing much emphasis on building-up of the RFID-centered infrastructure so that it is poorly acknowledged by common people to whom its service is actually provided. In this study, the approach to promotion of the cultural service, to which an easy access is available as a result of combining the ubiquitous-based technology with 'cultural contents', is discussed in the 4 aspects.

21세기로 접어들면서 국가발전 동력은 '지식과 정보' 중심에서 '창의성(Creativity)'이 중요시 되는 문화기반 경제 중심으로 전환되고 있다. 창의적 문화 기반 경제 시대에서 국가 경쟁력을 좌우하는 핵심역량은 '문화콘텐츠'라 볼 수 있다. 현재 우리나라에서 추진되고 있는 유비쿼터스 사업의 특징은 RFID 중심의 인프라 구축으로 치중되어 실제 서비스를 제공받는 일반 국민의 인지도가 낮은 실정이다. 따라서 본 논문에서는 유비쿼터스 기반의 기술과 '문화콘텐츠'가 결합되어 보다 쉽게 접할 수 있는 문화서비스 추진방안을 4가지 측면으로 다룬다.

Keywords