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A Study on Localization in the Korean MMORPG - Focusing on the Quest of the Goonzu Online -

한국MMORPG의 현지화에 관한 연구 - 군주온라인의 Quest를 중심으로 -

  • 김지선 (중앙대학교 첨단영상대학원 Future Media Art Lab) ;
  • 박진완 (중앙대학교 첨단영상대학원 Future Media Art Lab) ;
  • 서동수 (성신여자대학교 컴퓨터정보학부)
  • Published : 2007.05.28

Abstract

The game industry of the Republic of Korea is being firmly located with great benefit and value. As internet developing quickly, the online game of the Republic of Korea boosted up to the level of the best in the world. Online Game has been developed with various types to make the user satisfy. Among those, MMORPG(Massively Multiplayer Online Role Playing Game) is the most popular game type. MMORPG games have getting more popularity in many foreign market but some have failed. Therefore this essay analyzes the MMORPG which has most popular through out the 4 kinds dividing in "Play and Human" by Roger Caillois. Moreover I try to analyze and experiment. Also through out the accomplishing Quest from the Goonzu which is developed and serviced in China, it experimented and it analyzed. With the help of information technology.

대한민국의 게임 산업은 고부가가치를 창출하는 고수익 산업으로써의 위치를 확고히 하고 있다. 온라인의 급속한 발전에 따라 대한민국의 온라인 게임은 세계최고의 수준으로 급상승했다. 온라인 게임은 사용자들의 다양한 욕구충족을 위해 여러 장르로 세분화되어 발달해 왔는데, 이 중 MMORPG(Massively Multiplayer Online Role Playing Game)는 현재 최고의 인기를 구가하고 있는 장르이다. MMORPG는 한국에서의 인기에 힘입어 각종 해외시장에 진출하고 있지만 인기를 얻고 있는 게임과 오히려 실패한 게임도 있다. 따라서 본 논문은 최고의 경쟁력을 가지고 있는 MMORPG의 인기요인을 로제 카이와가 주장한 "놀이와 인간"에서의 4가지 분류를 통하여 분석해 보았다. 또한 이것을 포함하고 있는 Quest 수행을 통하여 실제 중국에서 개발 및 서비스하고 있는 군주에서 실험하고 이를 분석하였다.

Keywords