Public Art and Urban Reimagineering : An Evaluation of Busan Biennale 2006

공공예술과 도시 재이미지화 : 2006 부산 비엔날레 평가

  • Published : 2007.10.31

Abstract

Busan Biennale, began from 2000, has been argued that it would improve 'intrinsic introspection related to localism' against 'a lifestyle forced by capitalism in a global dimension', by promoting urban esthetic imagination in the public sphere of the city and reflecting it upon exhibited artworks. But Busan Biennale seems to reflect partly an attempt for new place marketing or urban reimagineering as a part of postmodern culture, even thought it has been planned to be an authentic stage or public-place art for citizens. This paper is to examine Busan Biennale 2006, held from Sep.16 to Nov.25 in Busan main theme of which is 'everywhere', constituted with three major projects: the Contemporary Art Exhibition, Sea Art Festival, and the Busan Sculpture Project. Ths paper considers first some implications of the transformation of modem to postmodern city, focusing on spatial representation of the city and public place art, and then tries to evaluate whether Busan Biennale is really embedded in the local authenticity and esthetic imagination for citizen or not. As concluding remarks, this paper suggests that Busan Biennale would be continuously developed, when it is oriented more towards local public-place art for citizens with their active participations rather than towards urban reimagineering strategy to make and promote an image of Busan as a global city.

어디에서나'를 전체 주제로 개최된 2006 부산비엔날레는 세계화/지방화를 추동하는 자본주의 문화를 지양하고, 도시의 지역성과 일상성 그리고 예술적 상상력의 중요성을 강조하면서 이를 다양한 유형의 예술작품들에 반영하고 전시함으로써 공공예술을 도시의 일상생활과 접목시키고자 한다는 점에서 유의성을 가진다. 그러나 부산비엔날레는 시민을 위한 공공예술의 고양을 위한 장이라고 할지라도, 후기자본주의의 상부구조로서 포스트모던 문화의 일부, 즉 자본을 위한 새로운 장소마케팅 전략 또는 도시 재이미지화의 성향을 다분히 내포하고 있다고 하겠다. 이 글은 한국의 두 번째 대도시이고 동아시아의 중요한 거점도시로 성장한 부산에서 개최된 2006 부산비엔날레를 평가하기 위하여, 현대 자본주의 도시에 대한 성찰로서 도시의 공간적 재현과 공공예술의 특성들을 논의한 후, 206 부산비엔날레의 전체 및 개별 행사들에 구체적으로 반영된 지역성과 문화예술적 성향들을 고찰하고자 한다. 본 연구는 글로벌 도시로서 부산의 재이미지화 전략보다는 시민들의 참여를 전제로 한 국지적 장소예술을 지향할 때, 부산비엔날레는 지속적으로 발전가능할 것이라고 결론지운다.

Keywords