Design and Implementation of Wireless Network based On-line Realtime Game Contents

무선 네트워크 기반의 온라인 실시간 게임 콘텐츠 설계 및 구현

  • Kim, Yu-Doo (School of Internet Media Eng., Korea University of Technology and Education) ;
  • Moon, Il-Young (School of Internet Media Eng., Korea University of Technology and Education) ;
  • Cho, Sung-Joon (School of Avionics and Telecommunication Eng., Korea Aerospace University)
  • 김유두 (한국기술교육대학교 인터넷미디어공학부) ;
  • 문일영 (한국기술교육대학교 인터넷미디어공학부) ;
  • 조성준 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부)
  • Received : 2007.03.13
  • Published : 2007.06.30

Abstract

Recently PC games are trending toward online. But, mobile games are not using network actively. Because there are two problems that low speed of mobile network and low specification of mobile device in wireless internet environment. But, solving problems by these started HSDPA services and increased performance of devices. In this paper, we implement mobile on-line real time game for develop mobile network in wireless internet environment.

현재의 PC 게임은 인터넷을 이용한 온라인 게임이 주를 이루고 있다. 하지만 모바일 분야에서는 네트워크를 활용한 게임이 전무한 실정이다. 이는 무선 인터넷 환경에서 모바일 네트워크의 낮은 속도 및 모바일 기기의 저사양이 가장 큰 문제로 분석되고 있다. 하지만 3.5세대의 HSDPA(High Speed Downlink Packet Access) 방식의 서비스가 상용화 되고 단말기의 성능이 향상되면서 이러한 문제는 해결되어가고 있다. 이에 본 논문에서는 무선 인터넷 환경에서 모바일 네트워크의 활용을 위한 모바일 온라인 실시간 게임을 구현하였다.

Keywords