The Relationship between the Father's Emotional Expressiveness, Verbal Controls and Children's Social Competency

아버지의 정서표현성 및 언어통제유형과 유아의 사회적 능력 간의 관계

  • Song, Hye-Young (Department of Early Childhood Education, Ewha Womans University) ;
  • Ohm, Jung-Ae (Department of Early Childhood Education, Ewha Womans University)
  • 송해영 (이화여자대학교 유아교육학과) ;
  • 엄정애 (이화여자대학교 유아교육학과)
  • Published : 2007.05.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between the father's emotional expressiveness and verbal controls, and his children's social competency depending on gender. Subjects were 156 five-year-old children and their fathers in 4 private kindergarten in Gyeongi province. The data obtained were analyzed by frequencies, percentiles, means, standard deviations, Cronbach's alpha, t-test, and Pearson's correlations. The major findings of this study were as follows: 1) A significant difference was found between the children's gender in terms of children's external behavioral problems in social competency. 2) There was a negative correlation between the fathers' negative emotional expressiveness and their male children's social competency. 3) There was a negative correlation between the fathers' imperative control under verbal controls and their male children's social competency.

Keywords

References

  1. 강기숙, 이경님 (2001) 어머니의 양육행동과 사려성이 유아의 자기통제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 22(4),115-132
  2. 김분신(2003). 어머니의 정서표현과 정서표현 수용태도가 아동의 자기조절 능력에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원석사학위논문
  3. 김순정(2000) . 어머니의 정서 표현 수용 태도와 유아의 정서적 부적응 및 친사회적 행동과의 관계. 중앙대학교 대학원석사학위논문
  4. 김영지(1994) . 어머니에 대한 이동의 애착과 사회적 능력에 관한 연구. 전남대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김정선(2003) . 어머니의 언어통제유형과 유아의 사회적 능력과의 관계. 총선대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김정희, 문혁준 (2004) . 아동의 사회적 유능성에 관련된 변인연구, 대한가정학회지, 42(10), 23-38
  7. 노명희(1995). 아동이 어머니에 대한 애착과 사회적 능력. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  8. 도혜숙(1997) . 부모의 언어통제유형이 유아의 사회적 능력 및 진사회적 사고에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원석사학위논문
  9. 박순천(2006). 어머니의 정서표현성과 유아의 자기조절능력. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 송수원(2002) . 아버지의 언어통제유형과 아동의 대인문제 해결능력과의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  11. 안라리(2005) . 유아의 개인변인 및 어머니의 정서성과 유아의 정서발달, 사회적 능력의 관계. 이화여자대학교 대학원박사학위논문
  12. 오영희, 우수경, 김화자(2006) 어머니의 정서표현성 및 언어통제 유형과 유아의 사회적 능력간의 관계. 유아교육학회지, 10(1), 149-165
  13. 우수경(2005) . 유아의 사회적 능력과 관련변인간의 구조분석. 열린유아교육연구, 10(2), 193-211
  14. 우수경, 정영숙 (2003) . 부모의 정서표현성과 유아의 사회적 능력간의 관계. 생활과학 연구논총, 7(1), 99-118
  15. 유우영(1998) . 유아의 사회적 적응에 영향을 미치는 어머니 양육 관련 변인의 인과관계. 전남대학교 박사학위논문
  16. 윤영란(2005) 어머니의 정서표현과 자녀통제 및 유아의 자기통제. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 이경희(1993) 부모의 언어통제유형과 이동의 사회적 능력과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  18. 이양순(2005) . 어머니의 정서표현성과 유아의 자기조절 능력 및 또래 유능성. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 임정란(2002) . 유아의 놀이유형별 아버지 놀이참여수준과 유아의 사회적 능력과의 관계. 세종대학교 대학원 석사학위논문
  20. 장가경 (1989) . 아버지의 양육태도 및 양육행동과 아동의 사회적 능력과의 관계 연구. 명지대학교 대학원 석사학위논문
  21. 차윤희 (2004) . 어머니의 정서 표현에 관련된 변인과 유아의 정서능력. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 최정미 (2002) . 아동의 사회적 능력에 영향을 미치는 어머니 관련 변인 연구, 아동학회지, 22(3), 205-216
  23. 한영민(2005) 부모의 정서표현 및 유아에 대한 정서표현 수용태도와 유아의 자기조절능력과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  24. Bernstein, B.A (1971). Class, codes andcontrol(Vol. 1): Theoretical studies towards sociology of language. London: Routledge & Kegan Paul
  25. Bernstein, B. A (1977). Class, codes and control(vol. 3): Towards a theory of educational transmissions. London: Routledge & Kegan Paul
  26. Bigner, J.J. (1979). Parent-child relations: An introduction to parenting. New York: Macmillan Publishing Co., Inc
  27. Buck, R. (1984). The communications of emotion. New York: Guilford Press
  28. Cohn, D. A. (1990). Child-mother attachment of sixyear-olds and social competence at school. Child Development, 61(1), 152-162 https://doi.org/10.2307/1131055
  29. Denham, S.A, Blair,K A, DeMulder E., Levita,J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool emotional computence :Pathway to social competence? Child Development, 74(1),238-256 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00533
  30. Denham, S. A , Zoller, D., & Couchoud, E. A (1994). Socialization of preschooler's emotion understanding. Developmental Psychology, 30(6), 928-936 https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.6.928
  31. Dunn, J., Brown, J., & Beardsall, L. (1991). Family talk about feeling states, and children's later understanding of others' emotions. Developmental Psychology, 27, 448-445 https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.3.448
  32. Eisenberg, N., & McNally, S. (1993)Socialization and mothers' and adolescents' empathy-related characteristics. Journal ofresearch onadolesence, 3, 171-191
  33. Ford, M. E. (1982). Social cognition and social competence in adolescence. Developmental Psychology, 18,323-340 https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.3.323
  34. Gottman, J., Gonso, J., & Rasmussen, B. (1975). Social interaction, Socialcompetence, and friendship in children. Child Development , 46, 709-718 https://doi.org/10.2307/1128569
  35. Gumpertz, J. J. (1973). Directions in Sociolinguistics: The ethnography of communication. London: Holt, Rinehart & Winston
  36. Halberstadt, A G., Cassidy, J., Stifter, C.A , Parker, R. D., & Fox, N. A. (1995). Self-expressiveness within the family context: Psychometric support for a new measure. Psychological Assessment, 7, 93-103 https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.1.93
  37. Hart, C. H., DeWolf, D. M., Wozniak, P., & Burts, D. C. (1992). Maternal and paternal disciplinary style: Relation with preschoolers' playground behavioral observations and peer status. Child Development, 63, 870-892
  38. Hartup, W.W. (1991). Havingfriends, makingfriends and keepingfriends; Relationship as education contexts (ERIC Document Reproduction Service No. ED 345 854)
  39. Isley, S. L., O 'Neil, R., & Parke, R. D. (1996). The relations of parental affect and control behavior to children's classroom acceptance:A concurrent and predictive analysis. Early Education and Development, 7, 7-23 https://doi.org/10.1207/s15566935eed0701_2
  40. Jewsuwan, R., Luster, T., & Kostelink, M. (1993).The relation between parent's perceptions of temperament and children's adjustment to preschool. Early Childhood Research quarterly, 8, 33-51 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80097-3
  41. La Freniere, P. J., & Dumas, J. E. (1995). Social Competence and Behavior Evaluation-Preschool Edition. LosAngeles, CA: Western Psychological Services
  42. La Freniere, P. J., Masatak, N., Butovskaya, M., Chen, Q., Dessen, M. A , Atwanger, K., Schreiner, S., Montirosso, R., & Frigerio, A (2002). Crosscultural analysis of social competence and behavior problems in preschoolers. Early Education and Development , 13(2), 201-219 https://doi.org/10.1207/s15566935eed1302_6
  43. Lindsey, E.W., Smith, T., & Benedict, K. (1995). Fatherchild play and children's peer relations. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis, IN
  44. McDonald, K., &Parke, R. D. (1984). Bridging the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55, 1265-1277 https://doi.org/10.2307/1129996
  45. Parker, J., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102,357-389 https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  46. Rothbaum, F., & Weisz, J. R. (1994). Parental caregiving and child externalizing behavior in nonclinical samples: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 116, 55-74 https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.55