A Study on the Relationship between Teacher Empowerment and Organizational Effectiveness in Early Childhood Educational Institutes : Focused on the Moderating Effects of Personal and Organizational Characteristics

유아교사의 임파워먼트와 조직효과성과의 관계 - 개인 및 조직특성 중재효과를 중심으로 -

  • Published : 2007.10.30

Abstract

This study was intended to investigate the influence of teacher empowerment on organizational? effectiveness, and the moderating effects of personal and organizational characteristics on the relationship of teacher empowerment and organizational effectiveness in early childhood educational institutes. The subjects in this study were 808 teachers who worked at kindergartens and childcare centers located in all parts of Korea. This study was surveyed with the questionnaires. The results are as follows. Firstly, teacher empowerment had a positive and meaningful influence on all components of organizational effectiveness, such as organizational commitment, job satisfaction, and job performance. Secondly, as for the moderating effects of personal and organizational characteristics on the relationship of teacher empowerment and organizational effectiveness, teachers' educational background had moderating effects on job performance of organizational effectiveness, and married or unmarried status of teachers, teachers' experiences in other institutes, type of institute, and the number of teachers working in an institute had moderating effects on organizational commitment. Also, the number of teachers working in an institute had moderating effects on job satisfaction. However, teachers' period of service in their present institutes didn't have moderating effects between teacher empowerment and organizational effectiveness.

Keywords

References

  1. 강흥구(2001). 조직문화가 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구-의료사회복지사의 인식을 중심으로. 한국사회복지학, 47, 7-33
  2. 고완태, 장동완(1998). 교사 활력화 모델의 재구성. 교육행정학 연구, 16(3), 376-379
  3. 김동춘(1998). 교사가 지각한 유아교육기관의 조직문화와 조 직효과성과의 관계 연구. 서울여자대학교 대학원 박사 학위논문
  4. 김민환, 이욱범 (2003). 중등학교장의 리더십과 임파워먼트, 조직몰입 및 직무만족의 관계에 관한 연구. 경영교육논총, 31, 127-145
  5. 김수영 (1992). 유치원 교사의 교육신념과 교수행위에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  6. 김인영 (1990). 유치원 조직풍토와 교사의 헌신도에 관한 연 구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 김정희, 문혁준(2006). 국공립과사립 유치원교사의 조직헌신 에 영향을 미치는 변인. 유아교육연구, 26(5), 307-331
  8. 김창걸 (1983). 교장의 지도성 행위, 상황 및 조직효과성과의 관계 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  9. 김태진, 박영준 (2003) 아동복지시설 종사자의 임파워먼트 가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 사회복지연구, 24, 57-90
  10. 김희태 (2004) . 유아교사의 갈등에 대한 질적 연구. 유아교육학 논집, 8(2), 5-34
  11. 노종희 (2001) . 교원 직무만족의 개념화 및 측정에 관한 연구. 교육행정학 연구, 19(2), 163-181
  12. 박영준 (2003). 생활시설의 조직문화와 사회복지사의 능력강 화가 조직 유효성에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 박사학위논문
  13. 염지숙 (2003). 유아교시들의 교직 경험: 현장으로부터의 목소 리. 한국 유아교육의 정체성 확립을 위한 대화의 토대 (pp. 63-91). 한국유아교육학회 2003년 연차 학술대회
  14. 유지영 (2004). 유아교육기관에서의 교사 리더십유형과 조직효 과성 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 이기명 (2005). 교사 임파워먼트와 직무만족과의 관계. 충남 대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 정혜영, 박영준 (2005) . 보육교사의 임파워먼트, 조직건강, 직무만족도의 인과모형분석. 열린유아교육연구, 10(4), 45-67
  17. 조복희 (2001) . 보육교사 양성교육체계에 관한 연구. 보육발 전기획단자료집
  18. 조연숙(2001). 여성복지서비스 공급기관 운영형태 다양화의 성과에 관한 연구-서울특별시 여성발전센터 사례 연 구-. 명지대학교 대학원 박사학위논문
  19. 최현자(2002). 유아부모교육 체제 연구. 단국대학교 대학원 박사학위논문
  20. Argyris, C. (1964). Integrating the individual and the organization. NY: John Wiley & Sons, Inc
  21. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social-cognitive view. Englewood cliff, NJ: Prentice-Hall
  22. Barnard, C. 1. (1938). The functions of executive. Cambridge: Harvard University Press
  23. Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13(3), 471-482 https://doi.org/10.2307/258093
  24. Eckley, M. E. (1997). The relationship between teacher empowerment and principal leadership styles. Doctoral Dissertation. University of Pennsylvania State, USA
  25. Etzioni, A. (1964). Modern organizations. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hall
  26. Kanter, R. M. (1983). The change masters. NY: Simon & Schuster
  27. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism, and turnover. NY: Academic Press
  28. Porter, L. W., Mowday, R. T., & Steers, R. M. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247 https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90072-1
  29. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T.,& Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment job satisfaction and turn over among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609 https://doi.org/10.1037/h0037335
  30. Reyes, P. (1992). Preliminary models of teacher organizational commitment: Implication for restructuring the workplace. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement (Ed)
  31. Short, P. M., & Rinehart, J. S. (1992). School participant empowerment scale: Assessment of level of empowerment within school environment. Educational and Psychological Measurement, 52, 951-960 https://doi.org/10.1177/0013164492052004018
  32. Sugarman, J. (1993). Building local strategies for young children and their families. Washington, DC: Center in Effective Services for Children
  33. Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681 https://doi.org/10.2307/258687
  34. Whitebook, M., Natiuk, P. H., & Bellm, D. (1994). Mentoring in early care and education: Refining an emerging career path. Washington, DC: National Center for the Early Childhood Work Force