A Study to Determine the Informational Needs of Consumers Prior to Conducting a Wedding Service

예식서비스 정보와 예식전문가에 대한 소비자요구

  • Kim, In-Ok (Department of Advanced Life-Event Science, Konyang University) ;
  • Ryu, Mi-Hyun (Department of Consumer Information Science, Konkuk University)
  • 김인옥 (건양대학교 예식산업학과) ;
  • 류미현 (건국대학교 소비자정보학과)
  • Published : 2007.11.30

Abstract

This study was conducted to determine what information regarding wedding services are most important to consumers, and the most common methods by which consumers gather this information so that wedding directors can disseminate information regarding wedding services effectively. In addition, this survey also evaluated the amount of information required by wedding directors so that they can best serve consumers. To accomplish these goals, a questionnaire survey was conducted between January 25 and February 27, 2007. A total of 290 questionnaires were used for the final analysis, which indicated that: 1. The needs for information related to wedding services was very high as index value 4.41. 2. Most consumers acquire information regarding wedding services while attending other wedding ceremonies and consumers value the advice of families, friends and relatives over information they obtain from the internet. 3. Consumers would like a wedding director to manage the wedding schedule and arrange the wedding procedure.

Keywords

References

  1. 구연봉(1999). 예비부부의 라이프 스타일에 따른 예식장 선택 요인. 충북대학교 경영대학원 석사학위논문
  2. 김민정, 김성숙(2005). 소비문화와 트렌드. 대구: 태일사
  3. 김인옥(2006). 한국사회 결혼예식산업의 발전방향에 관한 연구. 한국전통생활문화학회지, 9(1). 1-13
  4. 김정은, 이기춘(2006). 결혼의 소비지출과 소비문화 고찰을 통한 결혼 준비소비자교육프로그램 구성. 한국생활과학회지, 15(1), 107-128
  5. 박영(2006). 성공 웨딩플래너를 위한 실무 가이드. 서울: 백산출판사
  6. 신상수(2006). 일반예식장의 마케팅 전략 수립에 관한 연구. 한양대 산업경영대학원 석사학위논문
  7. 양정윤(2004). 호텔예식장의 서비스품질이 고객만족과 추천 의도에 미치는 영향. 대구대학교 국제경영대학원 석사학위논문
  8. 이유재(2004). 서비스마케팅. 서울: 학현사
  9. 이은희(1993). 소비자정보의 요구에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  10. 이혜임(1995). 노인소비자의 구매문제와 소비자정보 및 교육 요구. 건국대학교 대학원 박사학위논문
  11. 채정숙, 김정숙, 유두련, 김정희, 강혜경(2006). 소비자의사결정 로드맵. 서울: 신정
  12. 최태호(2001). 결혼예식장 이용고객의 만족도에 관한 연구. 경기대학교 관광전문대학원 석사학위논문
  13. 통계청(2007). www.nso.go.kr
  14. 한국소비자단체협의회(2003). www.consumernet.or.kr
  15. 한국소비자원(2003). 예식장 관련 소비자불만 실태 및 개선 방안. 조사보고서
  16. 한국소비자원(2007). 예식서비스, '계약취소' 관련 피해 가장 많다. 소비자시대 4월호, 35-37
  17. 한국웨딩플래너협회(2005). 웨딩플래너
  18. 한판덕(2005). 예식장 선택전후 서비스 품질평가에 관한 연구. 계명대학교 대학원석사학위논문
  19. Atkin, C.(1973). Instrumental utilities and information seeking, new model for communication research, ed. Clarkes, P.Hilles, B. Sage. 205-242
  20. Holbrook, M. B., & Maier, K. A.(1978). A study of the interface between attitude structure and information acquisition using a questionnaire-based information display sheet, in H. Keith Hunt, ed., Advances in Consumer Research, 5, 93-99
  21. Morrison, A. M.(1996). Hospitality and travel marketing (2nd ed.). Delmar Publishers, USA
  22. Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L.(1994). Consumer behavior (5th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall