DOI QR코드

DOI QR Code

연수에 참여한 교사들의 MBL실험에 대한 인식

Perceptions on Microcomputer-Based Laboratory Experiments of Science Teachers that Participated in In-Service Training

  • 발행 : 2007.02.28

초록

이 연구에서는 과학실험의 새로운 방법으로 학교현장에서 도입 단계에 있는 컴퓨터를 기반으로 하는 MBL실험에 대하여 초 중 고 교사들의 인식을 조사하였다. 이를 위해 초 중 고등학교의 과학교과서에 나오는 실험 주제 중 MBL(microcomputer based laboratory) 실험으로 대체할 수 있는 실험주제를 세 가지씩 선정 하여 초 중 고등학교 과학 교사들에게 연수를 실시한 후 MBL실험 연수 내용 MBL실험기대효과 연수 후 MBL실험 적용 의지에 대하여 설문조사를 실시하였다 연구 결과, 초 중 고등학교 교사 모두 MBL실험 연수가 매우 유익하고 유용하다고 생각하였으나 연수내용 수준에 대하여 약간 높게 생각하였다. 또한 MBL실험에 대한 기대효과로는 컴퓨터를 이용하는 MBL실험은 정확하고 빠르게 데이터를 수집하고 처리 할 수 있어 실험 시간을 단축할 수 있으며, 단축된 실험시간을 실험결과를 분석하고 토론하는 활동에 활용할 수 있어서 올바른 개념 형성과 그래프 해석 능력 및 탐구력 신장에 효과적일 것이라고 생각하였다. 그러나 실험기구 조작 능력 향상에는 효과적이라고 생각하지 않았다. 또한 대부분의 교사들은 연수 후에 과학실험 수업에 바로 이용하려는 의지가 높게 나타났으나, 새로운 교육과정에 도입하기 위해서는 MBL실험을 위한 도구 구입과 낙후된 실험실 여건, 교사 연수 기회 부족 등이 장애라고 지적하였다. MBL실험의 확장 적용을 위해서는 MBL실험 도구의 단가를 낮추기 위한 기술 개발 및 각종 센서의 제작 보급과 함께 MBL실험 자료 개발과 교사연수가 확대되어야 할 것이다.

The aim of this study was to investigate teachers' perceptions on MBL (microcomputer-based laboratory) experiment training program for teachers, the expecting effects of MBL experiment and application of MBL experiment after conducting MBL experiment training for science classes in schools. This study showed that most of the teachers who participated in the training program thought that the MBL experiment training program was very useful and instructive. Many teachers considered that MBL experiments using a computer could decrease time spent in the experiment by accurate and fast data collection and analysis. They also thought that the reduced time could be used more effectively in the analysis of experimental data and discussion activities leading to correct concept formation as well as in the development of graphical analysis and science process skills. However, they thought that MBL experiments were ineffective in learning how to operate experiment apparatus. This study also revealed that most teachers intended to apply MBL experiments in real classrooms context right after the training course and they pointed out many obstacles in introducing MBL experiments into their classrooms such as a budget to purchase equipment, poor laboratory conditions, and few MBL experiment training opportunities. In order to apply MBL experiment into the real classrooms, further changes were suggested as follows; development of technologies to reduce unit cost of equipment for MBL experiments, production and supply of many kinds of sensors, development of MBL experiment materials, and expansion of the training program for teachers.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부 (2001). 과학과 교육과정. 서울: 대한교과서주식회사
  2. 구양삼, 박금홍, 최병순, 신애경, 이국행, 고석범 (2006). 토론을 강조한 MBL실험 수업에서 리더유형에 따른 언어적 상호작용 특성. 대한화학회지, 50(6). 494 -505 https://doi.org/10.5012/jkcs.2006.50.6.494
  3. 김덕곤 (2005). MBL을 이용한 전기회로 실험 매뉴 얼 작성 및 적용. 한국교원대학교 대학원 석사 학위 논문
  4. 박금홍, 구양삼, 최병순, 신애경, 이국행, 고석범 (2005). 중학생들의 끓는점 학습에서 컴퓨터를 기반으로 하는 실험수업의 효과. 한국과학교육학회지, 25(7), 867 -872
  5. 송인범 (2004). 물질의 상태변화 수업에 적용한 MBL 실험의 효과 연구. 공주대학교 대학원 석사 학위 논문
  6. 유병길 (2006). 초등학생의 컴퓨터 기반 실험 수업 효과. 초등과학교육, 25(1), 1-7
  7. 이재희, 장세중 (1997). 디지털 비디오를 이용한 운 동 분석 프로그램의 개발. 물리교육, 15(2), 129-134
  8. 이향미 (2002). 고등학생의 역학적 에너지 보존학습 에서 컴퓨터를 기반으로 하는 상호작용적 시범 실험 수업의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  9. 전재록 (2004). 운동 제2법칙에서 MBL의 현장 적 용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사 학위 논문
  10. 차상옥 (1998). 비디오 차메라와 시융레이션을 이용 한 역학단원 지도의 효과. 한국교원대학교 석사 학위 논문
  11. Adams, D. D., & Shrum J. W. (1990). The effects of microcomputer-based laboratory exercises on the acquisrtion of line graph construction and interpretation skills by high school biology students. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 777-787 https://doi.org/10.1002/tea.3660270807
  12. Atar, H. Y (2002). Chemistry students' challenges in using MBL's in science laboratories. 23p.: In proceedings of the annual international conference of the association for the education of teachers in science(Charlotte, NC, January 10-13, 2002); see SE 066 324
  13. Castleberry, S. J., Culp, G. H., & Lagowski, J. J. (1973). The impact of computer-based instructional methods in general chemistry. Journal of Chemical Education, 50, 469-476 https://doi.org/10.1021/ed050p469
  14. David, W. R, Keith, B. L., & Campbell, J. M (2004). Role of the microcomputer-based laboratory display in supporting the construction of new understandings in thermal physics. Journal of Research in Science Teaching, 41(2), 165-185 https://doi.org/10.1002/tea.10129
  15. Enochs, L. G., Scharmann, L. C, & Riggs, I. M (1995). The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher's self efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75 https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
  16. Friedler, Y, Nachmias, R, & Linn, M C (1990). Learning scientific reasorring skills in microcomputer-based laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 27(2), 173-191 https://doi.org/10.1002/tea.3660270208
  17. Gangoli, S. G. (1995). A study of the effect of a guided open-ended approach to physics experiments. International Journal of Science Education, 17(2), 233-241 https://doi.org/10.1080/0950069950170207
  18. Good, R, & Berger, C (1998). The computer as a powerful tool for understanding science. In Mintzes, J, J. Wandersee, J. H., & Novak J, D. (Eds.), Teaching science for understanding. San Diego: Academic Press.
  19. Heck, R. H. (1990). Secondary science teachers' attitudes about microcomputer-based laboratory techniques: Instructional uses and needed improvements. Computers in the Schools, 7(3), 71-85 https://doi.org/10.1300/J025v07n03_07
  20. Lapp, D. A, & Cyrus, V. F. (2000). Using data-collection devices to enhance students' understanding. Mathematics Teacher, 93(6), 504-10
  21. Leonard, W. H. (1983). An experimental study of a BSCS-style laboratory approach for urriversity general biology. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 807-813 https://doi.org/10.1002/tea.3660200903
  22. Nakhkeh, M B. (1994). A review of microcomputer -based labs: How have they affected science learning? Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 13(4), 368-381
  23. Rogers, L. T. (1995). The computer as an aid for exploring graphs. School Science Rewiew, 76, 31-39
  24. Roth, W. (1989). Experimenting with temperature probes. Science and Children, 27(3), 52-54
  25. Shymansky, J. A, Kyle, W. C, & Alport, J. M (1983). The effects of new science curricula on student performance. Journal of Research in Science Teaching, 20(5), 387-404 https://doi.org/10.1002/tea.3660200504
  26. Stein, J. S., Nachrnias, R, & Friedler, Y (1990). An experimental comparison of two science laboratory environments: Traditional and microcomputer-based. Journal of Educational Computing Research, 6(2), 183-202 https://doi.org/10.2190/XGUW-R62M-JC7T-K785
  27. Tamir, P. (1977). How are the laboratories used? Journal of Research in Science Teaching, 14(4), 311-316 https://doi.org/10.1002/tea.3660140408
  28. Thornton, R K. (1987). Tools for scientific thinking microcomputer-based laboratories for physics teaching. Physics Education, 22(4), 230-238 https://doi.org/10.1088/0031-9120/22/4/005
  29. Tbornton, R, & Sokoloff, D. (1990). Learrring motion concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. American Journal of Physics, 58(9), 858-866 https://doi.org/10.1119/1.16350
  30. Tobin, K. (1990). Research on science laboratory activities. School Science and Mathematics, 90(5), 403-418 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17229.x
  31. Watson, D. M (2001). Pedagogy before technology: Re-thinking the relationship between ICT and teaching. Education and Information Technologies, 6(4), 251-266 https://doi.org/10.1023/A:1012976702296