DOI QR코드

DOI QR Code

An Assessment of the Scientific literacy of Secondary School Students

중학생과 고등학생의 과학적 소양 평가

  • Published : 2007.02.28

Abstract

This study sets out to assess the scientific literacy of secondary school students and to describe their differences according to gender, grade, course. This study involved 112 middle school students and 213 high school students. Their scientific literacy was measured by the Scientific Literacy Test designed by Manhart (1997). A 70-item multiple-choice test was used to assess their scientific literacy. The constructs of science factor included 36 items making up physical science, life science, and earth science subtests. The social aspects of science factor consisted of 34 items in nature of scientific inquiry/knowledge, science as a human endeavor, science and technology, and societal perspectives. A two-way analysis of variance (ANOVA) and t-test were conducted using the SPSS program. The scientific literacy score of the middle school students was 45.17. There was no significant difference according to gender but boys tended to perform better than girls on both the constructs of science factor and the social aspects of science factor. The scientific literacy score of the high school students was 51.79. There was no significant difference according to gender. But, boys tended to perform better than girls on the constructs of science factor. Girls tended to perform better than boys on the social aspects of science factor. The students taking a course on natural science got statistically higher scores than the students taking a course on humanities. The high school students got statistically higher scores than the middle school students.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (1997) 고등학교 교육과정 해설: 과학. 서울. 교육부
  2. 권재술, 최병순, 권치순, 양일호, 이경호, 김지나 (1999). 초, 중, 고 학생들의 과학 성취 수준 추이 분석 을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 185-193
  3. 김미순 (2004). 중학교 2학년 학생들의 과학적 소양 측정과 그 분석. 이화여자대학교 석사학위논문
  4. 노국향, 최승현, 신동희, 이소영 (2000a). OECD 의 학생 평가. 읽기, 수학, 과학 평가틀 및 예시 문항. 한국 교육과정평가원 연구자료 ORM 2000-3
  5. 박영미 (2002). 대중매체를 활용한 과학적 소양 향상 방안 연구. 강원대학교 석사학위논문
  6. 박정, 정은영, 검경희, 한경혜 (2004). 수학. 과학 성취도 추이 변화 국제비교 연구 TIMSS 2003 결과 보고 서 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004- 3 -2
  7. 신동희와 노국향 (2002) 우리나라 학생들의 과학적 소양 성취도. 한국과학교육학회지, 22(1), 76-92
  8. 이미경과 허명 (2004). 남. 여학생의 과학 학력 차 이. 남. 여학생의 학력 차이, 무엇이 문제인가7. 세미나자 료집, 69-101, 이화여자대학교
  9. 이수정 (1998). 고등학교 학생들과 예비교사, 현직 교사의 과학적 소양 평가. 서울대학교 석사학위논문
  10. 장현숙 (2004) 과학관 현장학습을 통한 중학생들의 과학적 소양 및 얀식조사, 이화여자대학교 박사학위논문
  11. 정영은 (2001). 중등학교 교사들의 과학적 소양 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  12. 주현진 (1994). 우리나라 대학생들의 과학적 소양에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  13. AAAS, (1989). Science for all Americans. Washington, DC author
  14. AAAS, (1993). Benchmarks for science literacy. Washington, DC: author
  15. Averch, H. (1980). Science indicators and policy analysis. Scientometrics 2(5-6), 339-345 https://doi.org/10.1007/BF02095076
  16. Laugksch, R. C, & Spargo, P. E. (1996b). Development of a pool of scientific literacy test-items based on selected AAAS, literacy goals. Science Education, 80(2), 121-143 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199604)80:2<121::AID-SCE1>3.0.CO;2-I
  17. Manhart, J. J. (1997). Scientific Literacy: Factor Structure and Gender Differences. Doctorial thesis, The University of Iowa
  18. Manhart, J. J. (1998). Gender Differences in Scientific Literacy. The Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education
  19. NSTA (1982). NSTA position statement on science -techrology-scciety. science education for the 19803. Washington, DC author
  20. Zhang, Z., & Zhang, J. (1993). A survey of public scientific literacy in China. Public Understanding of Science, 21-38