References
- 강연애 (2000). 왜 구성주의인가?: 정보화 시대와 학습자 중심의 교육 환경. 서울: 문음사
- 강훈식 (2006). 중학교 화학 수업에서 외적 표상의 유형 변환을 촉진하는 그리기와 쓰기의 효과 및 활용 방안. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
- 강훈식, 곽진하, 노태희 (2006). 다중 표상 학습에 적용한 그러기에서 학생들의 정신 모형을 그리는 시기 및 장의존성. 장독립성에 따른 효과. 한국과학교육학회지, 26(2), 191-199
- 교육부 (1999). 중학교 교육 과정 해설(III) . 서울. 대한교과서주식회사
- 김정률, 검명숙, 박예리 (2005). 10학년 과학 교과서 지구 단원의 탐구 과제 분석. 한국지구과학회지, 26(6), 501-510
- 백남권, 서승조 조태호, 김성규, 박강은, 이경화 (2002) 제 6차와 제 7차 초등학교 3,4학년 과학 교과서의 내용과 삽화의 비교분석. 초등과학교육, 21(1), 61-70
- 손영옥, 박윤배 (2002). 과학 교과서에 대한 중학교 교사와 학생들의 인식. 한국과학교육학회지, 22(4), 740-749
- 이수경 (1998). 애니메이션과 인지양식이 과학적 이해와 파지에 미치는 영향. 교육공학연구, 14(2), 69-102
- 임희준 (1998). 과학 수업에서의 협동학습: 교수 효과와 소집단의 언어적 상호작용. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
- 한재영 (2003). 소집단 과학 학습에서 유화성에 따른 집단 구성의 교수 효과 및 언어적 상호작용. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
- Ainsworth, S. (1999), The functions of multiple representations. Computers & Education, 33(2/3), 131-152 https://doi.org/10.1016/S0360-1315(99)00029-9
- Ardac, D., & Akaygun, S. (2005). Using static and dynamic visuals to represent chemical change at molecular level. International Journal of Science Education, 27(11), 1269-1298 https://doi.org/10.1080/09500690500102284
- Edens, K. M, & Potter, E. F (2003). Using descriptive drawings as a conceptual change strategy in elementary science. School Science and Mathematics, 103(3), 135-144 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18230.x
- Harrison, A. G. (2001), How do teachers and textbcok writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435 https://doi.org/10.1023/A:1013120312331
- Kozma, R. (2003). The material features of multiple representations and their cognitive and social affordances for science understanding. Learning and Instruction, 13(2), 205-226 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00021-X
- Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13(2), 125-139 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00016-6
- Frain, V. (2006). Learning from writing in secondary science: Some theoretical and practical implications. International Journal of Science Education, 28(2/3), 179-201 https://doi.org/10.1080/09500690500336643
- Seufert, T. (2003). Supporting coherence formation in learning from multiple representations. Learning and Instruction, 13(2), 227-237 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00022-1
- Treagust, D. F, Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2003). The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. International Journal of Science Education, 25(11), 1353-1368 https://doi.org/10.1080/0950069032000070306
- Van Bruggen, J. M, Kirschner, P. A, & Jochems, W. (2002). External representation of argumentation in CSQ and the management of cognitive load. Learning and Instruction, 12(1), 121-138 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00019-6
- Van Merrienboer, J. J. G., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17(2), 147-177 https://doi.org/10.1007/s10648-005-3951-0
- Van Meter, P., & Garner, J. (2005). The promise and practice of leamer-generated drawing: Literature review and synthesis. Educational Psychology Review, 17(4), 285 -325 https://doi.org/10.1007/s10648-005-8136-3
- Van Someren, M. W., Reimann, P., Boshuizen, H. P. A, & de Jong, T. (1998). Leanning with Multiple Representations. Oxford: Elsevier
- Veronikas, S., & Shaughnessy, M. E (2005). An interview with Richard Mayer. Educational Psychology Review, 17(2), 179-189 https://doi.org/10.1007/s10648-005-3952-z