가상물체의 물리적 속성 구현 방법

An Implementation Method of Virtual Environment Physical Properties

  • 임창혁 (수원대학교 인터넷정보공학과) ;
  • 이민근 (수원대학교 컴퓨터학과) ;
  • 이명원 (수원대학교 인터넷정보공학과)
  • 발행 : 2007.03.02

초록

컴퓨터 그래픽스 기술은 모든 물체를 화면 안에 표현 가능하도록 발전되어 왔다. 여러 물체를 화면 안에 동시에 표현할 때 컴퓨터 디스플레이 해상도의 제한으로 인해 물체들의 크기의 차가 클 경우에는 정확한 크기의 차가 표현되지 않는다. 그리고, 현재의 그래픽스 기술에서는 실제 물체의 길이 단위와 같은 물리적 속성으로 물체를 정확하게 화면에 표현할 수가 없다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위해서 본 논문에서는 물리적 속성 중 하나인 길이 표현을 위해 웹 가상환경에서의 3차원 물체 표현 기술인 X3D(Extensible 3D)를 기반으로 하여 물체를 실세계 길이 단위로 정의하고 구현하는 방법에 대해 기술한다. 이를 위해 서로 다른 도구로부터 생성된 서로 다른 크기의 물체를 실세계 길이 단위 명세에 따라 크기 변환을 하여 렌더링하는 K3D 기반의 3차원 뷰어를 개발하였다.

Computer graphics technology has advanced such that all objects can be represented within a computer display. However, because computer displays have a finite resolution, the variety of objects that can be realistically represented together in the same view is restricted by the difference in their relative size. In addition, objects cannot be rendered according to their physical properties in terms of real length units in current computer graphics technology. To solve these problems, we have defined a method that allows objects to be described using real-world physical property units, such as metric units, in a computer graphics system, and developed a 3D browser based on X3D, which implements the concept of relative proportion properties.

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