대한수학교육학회지:학교수학 (School Mathematics)
- 제9권1호
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- Pages.29-44
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- 2007
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- 1229-4322(pISSN)
중학교 3학년 학생들의 변이성 이해에 대한 사례 연구
A Case Study aimed at Junior High School 3rd Grade Student's Understanding of Variability
- Song, Seon-A (Wando Middle School) ;
- Lee, Kyung-Hwa (Korea National University of Education)
- 발행 : 2007.03.30
초록
통계 교육의 목표는 통계적 사고를 기르는 것이고, 변이성은 통계적 사고의 기본 요소이다. 이 연구에서는 자료의 변이성에 관한 선행연구를 고찰하고 이를 토대로 변이성 개념을 탐구할 수 있는 상황을 분류하여 Freudenthal의 이론에 근거한 학습 자료를 개발하였다. 이 자료를 토대로 학습하는 학생들의 변이성 개념의 이해 과정을 면밀히 살펴보기 위하여 사례연구를 실시하였다. 변이성의 탐구는 자료의 요약, 그래프로의 표현을 통하여 분포를 볼 수 있도록 하고, 상대도수와 결합하여 확률분포와 정규분포에 이르는 중요한 시발점이 된다. 이 연구에서는 통계 교육의 내용 및 방법을 재고하고, 변이성을 보다 강화한 학습이 어떤 형태로 가능한가에 대한 사례연구를 통해 통계 교육의 내용과 방법 변화를 위한 기초자료를 제공하였다.
The aim of statistics education is to enhance statistical thinking. Variability is the key components of statistical thinking. The research has been reviewed preceding research about variability of data. Proceeding from what has been considered above, this research developed learning materials that investigated the concept of variability as it relates to Freudenthal's context by having students sort a particular context. The research is executed the case study evidently aimed at Junior High School 3rd Grade Student's Understanding of Variability. The study of variability in data can be an important start to reach a testing of statistical hypothesis; students reduce data and draw graphs by relating probability distribution to relative frequency and normal distribution. Thus, this study offers basic materials into developing both contents and methods of education need to consider with this sense of purpose held by students to achieve this goal.