Problems and Alternatives on Teaching for Repeating Decimal

순환소수 지도에서의 문제점과 해결방안

  • Published : 2007.03.30

Abstract

The purpose of this study is searching for the problems and alternatives on teaching for repeating decimal. To accomplish the purpose, we have analyzed the fifth, sixth, and seventh Korean national curriculums, textbooks and examinations for the eighth grade about repeating decimal. W also have analyzed textbooks from USA to find for alternatives. As the results, we found followings. First, the national curriculums blocked us verifying the relation between rational number and repeating decimal. Second, definitions of terminating decimal, infinite decimal, and repeating decimal are slightly different in every textbooks. This leads seriously confusion for students examinations. The alternative on these problems is defining the terminating decimal as following; decimal which continually obtains only zeros in the quotient. That is, we have to avoid the representation of repeating decimal repeated nines under a declared system which apply an infinite decimal continually obtaining only zeros in the quotient. Then, we do not have any problems to verify the following statement. A number is a rational number if and only if it can be represented by a repeating decimal.

유리수의 개념에 대한 이해를 확립하고 실수로의 확장 가능성을 탐색하는 수학 8단계 학습에서 제시되는 '유리수와 순환소수와의 관계'에 대하여 교과서 별로 서로 다른 내용을 담고 있어 많은 학습자들이 혼란을 겪고 있다. 이 연구에서는 순환 소수에 대한 교육과정, 교과서, 평가문항을 분석하여 순환소수 지도에서의 문제점을 찾고 그에 따른 바람직한 해결방안을 모색하였다. 대안으로서, '0을 순환마디로 사용할 것'과 유한소수의 정의를 '0이 순환하는 소수'로 할 것을 제안하였다. 이를 바탕으로 '모든 유리수는 순환소수로 나타낼 수 있으며, 모든 순환소수는 유리수로 나타낼 수 있다'는 관계의 지도를 해결방안으로 삼았다.

Keywords