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Static Aeroelastic Analysis for Aircraft Wings using CFD/CST Coupling Methodology

전산유체/전산구조 연계 방법을 사용한 항공기날개의 정적 공탄성 해석

  • 최동수 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 전상욱 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 김병곤 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 박수현 (삼성전자 생산기술 연구소) ;
  • 이동호 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 이경태 (세종대학교 항공우주공학과) ;
  • 전승문 (국방과학연구소) ;
  • 조맹효 (서울대학교 기계항공공학부)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

A static aeroelastic analysis for supersonic aircraft wing equipped with external store under the wing lower surface is performed using computational fluid dynamics (CFD) and computational structural technology(CST) coupling methodology. Two mapping algorithms, which are the pressure mapping algorithm and the displacement mapping algorithm, are used for CFD/CST coupling. A three-dimensional unstructured Euler code and finite element analysis program are used to calculate the flow properties and the structural displacements, respectively. The coupling procedure is repeated in an iterative manner until a specified convergence criterion is satisfied. Static aeroelastic analysis for a typical supersonic flight wing is performed and final converged wing configuration is obtained after several iterations.

전산유체와 전산구조 연계 방법을 사용하여 하부에 외부 장착물이 부착된 초음속 비행체의 날개에 대한 정적 공탄성 해석을 수행하였다. 전산유체와 전산구조의 연계를 위하여 두 개의 사상 알고리즘, 즉 압력 사상 알고리즘과 변위 사상 알고리즘이 사용되었다. 공력해석은 날개주위의 유동장을 구하기 위하여 비정렬 3차원 오일러 방정식을 이용하였고 구조변위를 구하기 위하여 유한요소해석 프로그램을 사용하였다. 연계 절차는 특정 수렴조건을 만족할 때까지 반복 수행되며, 전형적인 초음속 비행체 날개에 대한 정적 공탄성 해석을 수행하여 수렴된 날개 형상을 얻었다.

Keywords

References

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