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Daegaya History Experience Festival of 2005-2006: Marketing Perspective

역사문화축제의 마케팅적 접근: 대가야체험축제의 2005-2006년 비교

  • 정강환 (배재대학교 관광문화대학) ;
  • 노용호 (대경대학 서비스마케팅) ;
  • 김상호 (대경대학 호텔조리학부)
  • Published : 2007.03.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the visitors' satisfaction with the Daegaya History Experience Festival and to provide practical implications to festival planners. Some important results of this study were as following. First, educational effectiveness had the highest satisfaction among visitors. Second, picking strawberries was founded as the most favored family oriented experience and experiencing the Daegaya vessel was perceived as the next layered program. Third, This festival provided pay experiences to the visitors including drawing bronze age rocks on the visitors' faces and Daegaya vessel making. Fourth, this festival achieved specializing of volunteers and increased satisfaction of guides. For future study, it is necessary to do empirical studies including investigating the determinant factors of festival visitors' satisfaction and behavioral intentions.

본 연구는 역사문화축제인 대가야 체험축제의 '05년과 '06년 행사 2년간을 비교 연구하고, 방문객 만족을 향상시킬 방안을 제시하기 위해 행해졌다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 축제 방문객들은 '교육적 효과'의 항목에 매우 만족한 것으로 분석되어, 본 축제가 역사 교육형축제로서의 자리매김을 한 것으로 밝혀졌다. 둘째, 축제 체험프로그램 중 가족이 참여하기 좋은 프로그램으로는 딸기수확체험이 1위를 차지하였고, 다음으로 대가야토기체험 등의 순으로 밝혀졌다. 셋째, 암각화체험 프로그램 등 일부 축제 체험프로그램의 유료화를 통한 생산적 축제로의 변화를 시도하였고, 축제의 자생력을 키우는 노력을 기울였다. 넷째, 지역 자원봉사자의 전문화를 통해 안내서비스가 향상되었다. 축제 행사시 지역상권 활성화를 위해서는 대가야와 연계한 주제 반영 형 프로그램의 개발과 지역 상인들의 주제와 부합한 대가야 복식착용 등의 노력이 더욱 필요하다. 향후 연구에서는 방문객 만족의 영향요인과 방문객 만족 및 행동의도간 상관관계 등의 실증적 연구가 필요할 것이다.

Keywords