초록
본 연구의 목적은 책 읽어주기 활동이 시각장애아동에게 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 있다. 이를 위해 책 읽어주기 활동에 참여한 아동과 어머님, 책을 읽어준 선생님, 도서관 사서 등과 심층면담을 하였고, 근거이론 방법으로 분석하였다. 연구 결과 책 읽어주기 활동은 시각장애아동의 독서 흥미와 학습능력, 사회성 향상을 가져오는 것으로 나타났다.
The purpose of this paper is that which behavior is affected by the storytelling for the visually impaired children. I had a depth interview with the children and their parents who were Participated in the storytelling class, the storytelling teacher and the librarian. And then the material was analysed by the grounded theory. As a result of this research, storytelling is very helpful for the visually impaired children to improve their interest in reading, learning ability and their sociality.