The Aesthetics of Korean Traditional Costume Affected by Non-Dualistic Theory of Buddhism

불이[不二] 사상에 영향을 받은 전통복식의 조형미

  • Seo, Bong-Ha (Dept. of Stylist, Yong-in Songdam College) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • 서봉하 (용인송담대학 스타일리스트과) ;
  • 김민자 (서울대학교 의류학과)
  • Published : 2007.03.30

Abstract

Religion affects all the dimension of human beings, and at the same time it forms one dimension of human beings. Costume Is considered as a result that reflects the phases of the time and the characteristics of a wearer. Costume, also, has been influenced by religion that has led one's belief, social spirit and culture for a long period of time. The Eastern aesthetics has expanded the area of thoughts with the concepts that originated from Buddhism, Taoism, and Confucianism. Among the concepts, Non-Dualistic Theory is the core idea of Buddhism.'rho theory contains the moaning that one should not lean to one side between existence and nonexistence and should not be obsessed with the center. It was the most powerful Buddhistic idea that had an influence on Asian aesthetics. Korean traditional costume is not an exception. This study has a significance that it was conducted to understand the relation between religious principle and traditional custom through mainly using documentary records. The formative characteristics of Korean traditional costume influenced by Non-Dualistic Theory ran be summarized as non-structure like, indeterminate forms, amorphousness and anti-decoration such as plainness, temperance and achromatic color. Aesthetic value was expressed through 'the aesthetic of emptiness', 'the aesthetic of hiding', and 'the aesthetic of nature'. Although the appearance of a religious symbol can change, an essential element in religion lasts as human society remains. Although our clothing culture has converted to western style, Korean traditional aesthetics is placed deep inside of 'the Koreans' spirit and has a consistent effect on our overall culture of clothing.

Keywords

References

  1. Tillich, Paul (1948). The protestant era. Chicago: The University of Chicago Press, p. 17
  2. 서광선 (1975). 종교와 인간. 이화여자대학교 출판부, p. 17
  3. 김민자 (2004). 복식미학 강의 1: 복식미를 보는 시각. 서울: 교문사, p. 18
  4. 윤재근 (2006). 東洋의 本來美學. 서울: 나들목, p. 67
  5. 松本史朗 (1994). 연기와 공. 慧謜(역). 서울: 운주사, p. 303
  6. 윤재근. (2006). 東洋의 本來美學. 서울: 나들목, p. 68
  7. 이찬훈 (2002). 둘이 아닌 세상: 니체에서 맑스로 맑스에서 불이로. 서울: 이후, p. 182
  8. 임영자 (1989). 한국 종교복식에 관한 연구. 숙명여자 대학교 박사학위논문
  9. 임영자 (2004). 한국의 불교 복식에 관한 연구. 미술사학연구, 146, 148, 149
  10. 임영자 (2004). 한국 종교복식에 관한 연구. 복식, 14
  11. Hamilton, J. A. (1988). Dress as a culture subsystem: A unifying metatheory for clothing and textiles. C.T.R.J. 6(1). pp. 1-7
  12. 김민자 (2004). 복식미학 강의 1: 복식미를 보는 시각. 서울: 교문사, pp. 114-115
  13. 김해연 (2003). 동서종교문화교류사. 서울: 성지출판사, p. 297
  14. Ninian Smart (2000). 종교와 세계관. 김윤성(역), 서울: 이학사, pp. 88-89
  15. 김종서 (2005). 종교사회학. 서울대학교 출판부, pp. 174-175
  16. 정진홍 (1995). 종교문화의 이해. 서울: 도서출판 청년사, pp. 121-122
  17. 윤재근 (1993). 동양의 미학. 서울: 도서출판 둥지, pp. 72-73
  18. 홍윤식 (1986). 韓國의 佛敎美術. 서울: 대원정사, p. 218
  19. 조요한 (1999). 韓國美의 照明. 서울: 열화당, p. 95
  20. 이찬훈 (2002). 둘이 아닌 세상: 니체에서 맑스로 맑스에서 불이로. 서울: 이후, p. 181
  21. 원효 (2002). 金剛三昧經論-상(한국불교전서 제 1권). 조용길(역), 동국대학교 출판부, p. 613
  22. 김용표 (2002). 불교와 종교철학-공사상으로 본 세계 종교. 동국대학교 출판부, p. 125
  23. 허균 (2000). 사찰장식, 그 빛나는 상징의 세계. 서울: 돌베게, p. 235
  24. 이찬훈 (2002). 둘이 아닌 세상: 니체에서 맑스로 맑스에서 불이로. 서울: 이후, p. 171
  25. 윤재근 (1993). 동양의 미학. 서울: 도서출판 둥지, p. 69
  26. 김용덕 (2002). 불교와 민속과 환경의 생태론적 연구. 민속과 환경. 서울: 민속원, p. 158
  27. 김용덕 (2002). 불교와 민속과 환경의 생태론적 연구. 민속과 환경. 서울: 민속원, p. 146
  28. Durkheim, Emile (1915). The elementary forms of the religious life: A study in religious sociology. London: Allen and Unwin, pp. 416-419
  29. 김성건 (1991). 종교와 이데올로기. 서울: 민영사, p. 10