The African Style in Fashion Designs in 2000's

2000년 이후 매선 디자인에 나타난 아프리칸 스타일

  • Choi, Ho-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University, Dept. of Home Economics, Pai Chai University)
  • 최호정 (서울대학교 의류학과, 배재대학교 가정교육과)
  • Published : 2007.03.30

Abstract

For the study on the African style reflected in fashion designs since 2000, the applications of African style shown in the four major collections from 2000 S/S to 2005 F/W and some African designers' collections have been analyzed and compared. In this study, 218 pieces of fashion design from the four major collections and 80 pieces from the African designers' collections have been analyzed in three categories - traditional clothes, traditional textile design and accessories. First, in the formal application of traditional clothes, the western clothes seasoned with the traditional images takes the majority of the cases in both the four major collections and the African designers' collections by 89.4% and 77.5%, respectively. However, the African designers have a tendency to actively receive modernism on the traditional clothes, while most of the western designers in the four major collections re-explain and distort the natural and primitive images of Africa into the ones longed for by the westerns. Second, in the textile design, the African designers adopt colorful and geometrical patterns of traditional textile designs of West Africa, while various animalistic patterns (36.2%) are used in the four major collections. The western designers mistakenly mix these patterns with those from the West or other traditional patterns from different cultures, obstructing proper understanding of the African culture. Third, accessories are the cultural elements most widely utilized by the African designers. In the African designers' collections, they are simplified to provide the functions well-matched with the modern clothes. In the four major collections, however, the primitive and colorful accessories found in African tribal culture are used in an exaggerated manner.

Keywords

References

  1. Jose Teunissen (2005). Global fashion/Local tradition. Terra, p. 9
  2. Jose Teunissen (2005). Global fashion/Local tradition. Terra, p. 15
  3. Jose Teunissen (2005). Global fashion/Local tradition. Terra, p. 160
  4. Feances Kennett (1994). World Dress. Reed International Books Limited, p. 76
  5. Mary S. Parker (2002). The Folkwear Book of Ethnic Clothing. Lark Books, p. 12
  6. 황은정 (2004). 아프리카 이미지 텍스타일 디자인 연구. 숙명여자대학교 대학원, p. 11
  7. 황은정 (2004). 아프리카 이미지 텍스타일 디자인 연구. 숙명여자대학교 대학원, p. 491
  8. Andela Fisher (1984). Africa Adorned. Harry N. Abrams, Inc., Publishers, p. 171
  9. Andela Fisher (1984). Africa Adorned. Harry N. Abrams, Inc., Publishers, p. 88
  10. Andela Fisher (1984). Africa Adorned. Harry N. Abrams, Inc., Publishers, p. 121
  11. Andela Fisher (1984). Africa Adorned. Harry N. Abrams, Inc., Publishers, p. 173
  12. 유태순 외 공저 (2006), 세계 민속의상의 이해. 신정, p. 202
  13. 문혜강 (2001). 마사이족의 시각적 이미지를 응용한 텍스타일 디자인 연구. 건국대학교 대학원, pp. 13-14
  14. 유태순 외 공저 (2006), 세계 민속의상의 이해. 신정, p. 203
  15. 문혜강 (2001), 마사이족의 시각적 이미지를 응용한 텍스타일 디자인 연구. 건국대학교 대학원, p. 16
  16. 유태순 외 공저 (2006), 세계 민속의상의 이해. 신정, p. 203
  17. 문혜강 (2001), 마사이족의 시각적 이미지를 응용한 텍스타일 디자인 연구. 건국대학교 대학원, p. 16
  18. 문혜강 (2001), 마사이족의 시각적 이미지를 응용한 텍스타일 디자인 연구. 건국대학교 대학원, p. 8
  19. 문혜강 (2001), 마사이족의 시각적 이미지를 응용한 텍스타일 디자인 연구. 건국대학교 대학원, p, 10
  20. 문혜강 (2001), 마사이족의 시각적 이미지를 응용한 텍스타일 디자인 연구. 건국대학교 대학원, p, 17
  21. 유태순 외 공저 (2006), 세계 민속의상의 이해. 신정, p. 178
  22. 유태순 외 공저 (2006), 세계 민속의상의 이해. 신정, p. 179
  23. 김수영 (1993). 아프리카 직물의 기법과 지역별 특성에 관한 연구. 원광대학교 대학원, p. 43
  24. www.samsungdesign.net/report/morocco