다항로짓모형을 이용한 지역간 철도통행 연구

Multinomial Logit Modeling: Focus on Regional Rail Trips

  • 발행 : 2007.02.28

초록

지역간 철도통행은 열차종별로, 요일별로 또는 거리구간대별로 다양한 특성을 가지고 있으며, 각 구간별로 제공되는 교통 서비스나 경쟁요인에 따라 이용수요에 차이를 보이게 된다 따라서 지역간 철도내부의 서비스 및 경쟁요인의 변화는 결과적으로 차종별 분담률에 영향을 주는 요인이 된다 본 연구에서는 지역간 철도통행에서 역간 수요의 차종별 분담률에 영향을 주는 요인으로서 열차운영계획과 밀접한 관련이 있는 빈도, 차내 시간 그리고 운임변수를 고려하여 다항로짓모형을 추정하고, 모형을 이용한 예측치와 실제 통행량을 비교함으로써 모형의 적정성을 검토해 보았다. 지역간 철도에서 역간 수요의 차종별 분담률은 빈도와 차내 시간이 차종선택에 중요한 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 열차운영계획의 매우 중요한 고려대상임을 확인할 수 있었다. 또한 일반적으로 철도수요가 요일별 특성이 뚜렷하지만 역간 수요의 차종별 분담률은 요일별 특성을 보이지 않는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 효율적인 열차운영계획의 수립과 철도서비스 구축을 위한 기반을 제공할 수 있을 것으로 기대되며, 다양한 전략적 정책적 해석이 가능할 것으로 판단된다.

Increasingly, the emphasis in regional Passenger rail Planning is finding ways to more efficiently use existing facilities, with particular attention being Paid to Policies designed to spread Peak-Period travel demand more evenly throughout the week with consideration of train classification. In this context the individual's choice of time to travel is of crucial significance. This paper investigates the use of multinomial logit analysis to model ridership by rail classification using data collected for travel from Seoul to Busan during the one week in October 2004. The Particular model form that was successfully calibrated was the multinomial logit (MNL) model : it describes the choice mechanism that will Permit rail systems and operations to be planned on a more reliable basis. The assumption of independently and identically distributed(IID) error terms in the MNL model leads to its infamous independence from irrelevant alternatives (IIA) property. Relaxation of the IID assumption has been undertaken along a number or isolated dimensions leading to the development of the MNL model. For business and related rail travel patterns, the most important variables of choice were time and frequency to the chosen destination. The calibrated model showed high agreement between observed and Predicted market shares. The model is expected to be of use to railroad authorities in Planning and determining business strategies in the Increasingly competitive environment or regional rail transport.

키워드

참고문헌

  1. De Cea J., E. Fernandez (1989) Transit Assignment to Minimal Routes: an Efficient New Algorithm, Traffic Engineering and Control, pp. 491-494
  2. De Cea J., E. Fernandez (1993) Transit Assignment for Congested Public Transport Systems: An Equilibrium Model, Transportation Science Vol. 27, No. 2, pp. 133-147 https://doi.org/10.1287/trsc.27.2.133
  3. Dial R. B (1971), A Probabilistic Multipath Traffic Assignment Model Which Obviates Path Enumeration, Transportation Research, Vol. 5, No. 2, pp.83-111 https://doi.org/10.1016/0041-1647(71)90012-8
  4. Jayakrishna R., Mcnally M. G., Marar A. G. (1995) Recursive Structure for Exact Line Probabilities and Expected Waiting Times in Multipath Transit Assignment, TRR 1493, pp.78-187
  5. Lam W. H. K., Z. Y. Gao, K. S. Chan, Yang H. (1999) A Stochastic User Equilibrium Assignment Model for Congested Transit Networks, Transportation Research B(33), pp.351-368 https://doi.org/10.1016/S0191-2615(98)00040-X
  6. Spiess, H., Florian, M. (1989) Optimal Strategies : A New Assignment Model for Transit Networks, Transportation Research B, Vol. 23, pp.83-102 https://doi.org/10.1016/0191-2615(89)90034-9
  7. Spiess H. (1993) Transit Equilibrium Assignment Based on Optimal Strategies: An Implementation in EMME/2, EMME/2 Support Center
  8. Wu J. H., Florian M., Marcotte P. (1994) Transit Equilibrium Assignment: A Model and Solution Algorithms, Transportation Science Vol. 28, No. 3, pp.193-203 https://doi.org/10.1287/trsc.28.3.193
  9. 건설교통부(2005), 2004년 국가교통DB구축사업 전국 지역간 여객 기종점 통행량 자료의 현행화, pp.31-34
  10. 건설교통부(2005), 2004년 국가교통DB구축사업 수도권 및 지방5개 광역권 여객 기종점 통행량 자 료의 현행화, pp.29-34
  11. 이재섭․김익기(2001), 다이알 알고리즘을 이용 한 다수단 대중교통 노선배정기법에 관한 연구, 대한교통학회지, 제19권 제2호, 대한교통학회지, pp.53-60
  12. 이성모․유경상․전경수(1996), 차량용량을 고려 한 대중교통 통행배정모형구축에 관한 연구, 대한 교통학회지, 제 14권 제 3호, 대한교통학회지, pp.27-44