Abstract
To raise transit ridership, it is necessary to expand transit facilities in long term Plans and to raise passengers' satisfaction by improving bus service qualify in short term Plans. In this study, the relationship between bus driver job satisfaction and Passenger service Performance is analyzed. The results of the study indicate that a driver s job satisfaction has an influence on accident rates. However, even when job satisfaction is not very high, if food resting facilities and Policies ave Provided then the Probability of an accident tends to decrease. To improve job satisfaction, several things should be done, such as stabilizing employment, creating fair company policies, improving overall employee welfare, and enhancing driver achievement from working. The satisfaction from salary is also an important factor and drivers are satisfied when they earn more money relative to other companies' drivers and when they aye satisfied with their salary increases. Therefore, creating appropriate monetary incentives would be a food policy for improving bus driver job satisfaction. This study serves as pilot research to make a foundation for further research about job satisfaction in the public transit field.
버스의 이용률을 높이기 위해서는 장기적으로 시설적인 측면의 투자가 필요하지만 단기적으로는 버스의 서비스 수준을 향상시켜 이용객의 만족도를 높이는 것이 효율적인 방법이다. 본 연구에서는 직무만족도가 서비스 제공수준에 영향을 미칠 것이라는 가정 하에 버스의 서비스 수준을 향상시키기 위한 방안을 제시하기 위해 버스운전기사의 직무만족도와 서비스제공수준의 관계를 분석하였다. 연구결과 버스운전기사의 직무만족도는 서비스 제공수준과 상관관계가 있으며, 직무만족 도를 높이기 위해서는 고용안정성을 높이고 투명한 경영을 통해 상벌제도와 같은 회사정책을 공정하게 하고 복지제도를 좋게 하여 성취감을 가질 수 있도록 하는 것이 필요함을 확인하였다. 또한 임금만족도를 높이는 것이 요구되는데 임금만족도는 실질임금이 높은 것을 의미하는 것이 아니라 타 회사에 대해 비교적으로 임금이 높고 임금인상에 대해 만족하는 것을 의미한다는 것을 확인하였다 따라서 적정한 인센티브제의 도입이 여러 가지 직무만족 원인요인들을 동시에 충족시킬 수 있는 하나의 방안이 될 수 있을 것이다. 직무만족도와 사고와의 관계분석을 통해 직무만족도와 사고와의 상관관계가 있음을 확인하였고 직무만족도가 그다지 높지 않더라도 휴게/편의시설이 잘 갖추어져 있을 경우 사고발생이 감소하는 경향을 확인하였다. 본 연구는 대중교통 분야의 직무만족도에 대한 실험적 연구로써 향후 이와 관련된 지속적인 연구가 이루어질 수 있는 토대를 마련하였다는 것에서 큰 의미가 있다고 판단된다.