Analysis of Social Virtue and Setting in Traditional Fairy Tales of South and North Korea

남북한 전래동화에 나타난 사회적 가치와 배경 분석

  • 오영은 (울산대학교 아동.가정복지학과) ;
  • 김영주 (울산대학교 아동.가정복지학과)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

In this paper, 274 traditional fairy tales of South and North Korea were selected for research. The research was performed using a content analysis chart, and found differences in the number of characters, how ideology and social setting affect categorization of the characters, and what values are represented in the fairy tails of each country. Analysis of the general characteristics of traditional fairy tales of South and North Korea shows that South Korean traditional fairy tales have more cases where $1{\sim}4$ characters appear. In North Korean fairy tales, 5 or more characters generally appear. Analysis of the categories of characters in traditional fairy tales of South and North Korea found that characters fall into categories of family, friend and tutor, village, and the native country more often in South Korean fairy tales than in North Korean fairy tales. Character categorizations of county and foreign countries are found more often in North Korean fairy tales. In particular, the difference in character categorization of family, friend and tutor, and county shows that different ideology and social setting affected categories of characters. Research on traditional fairy tales of South and North Korea shows that traditional fairy tales of South Korea have chosen self-respect, self-restraint, fidelity(responsibility), understanding others, manners and honesty as themes more often than those of North Korea and subjects such as frugality, sharing, order and rules, cooperation and patriotism(ecosystem protection) we found more often in those of North Korea.

Keywords

References

  1. 권정숙(1987). 동화교재에 나타난 도덕성 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김미희(2004). 남북한 도덕교과서 내용분석. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  3. 김영주(2004). 아동교육과 동화. 울산 : 울산대학교 출판부
  4. 박윤현(1995). 도덕성 내면화를 위한 전래동화 등장물 사건 분석 적용에 관한 연구. 건국대학교 석사학위논문
  5. 박혜성(1997). 한국 전래동화에 나타난 도덕성 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  6. 손동인(1984). 한국전래동화연구. 서울 : 정음문화사
  7. 이경우 . 이은화 . 정확실 . 문미옥(1989). 프로그램 개발. 도덕교육연구 I. 서울:이화여자대학교 사범대학 동서교육연구소
  8. 이기춘 . 이기영 . 이은영 . 이순형 . 김대년 . 박영숙 . 최연실(1997). 남북한 생활문화의 이질화와 통합(I). 대한가정학회지, 35(6), 289-315
  9. 이기춘 . 이기영 . 이은영 . 이순형 . 김대년 . 박영숙 . 최연실(1998). 남북한 생활문화의 이질화와 통합(II). 대한가정학회지, 35(6), 289-315
  10. 이순형(1999). 북한의 주체사상 사회화의 원리와 한계. 교육학회지, 37(4), 120-136
  11. 이순형(2000). 북한 어린이들의 놀이노래가사의 의미 분석. 아동학회지, 21(2), 5-16
  12. 이순형 . 이기춘 . 이기영 . 이은영 . 김대년 . 박영숙 . 최연실(1999). 북한의 아동 양육 실태 및 관련 변수. 아동학회지, 20(4), 43-59
  13. 이오덕(1984). 어린이를 지키는 문학. 서울 : 백사서당
  14. 이원영 . 방인옥 . 박찬옥(1992). 유치원의 기본생활 교육에 관한 연구. 유아교육연구, 12, 71-89
  15. 이지연(2001). 유치원 교육활동 지도자료의 동화에 나타난 사회적 덕목 분석. 이화여자대학교 교육대학언 석사학위논문
  16. 임석재(1994). 한국구전설화-평안북도편. 서울:평민사
  17. 임형근(2000). 남북한 중학교 도덕과 교유과정의 비교 여누. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 전용민 . 이명희(2005). 청소년의 사회적 가치와 의복 및 신체 태도와의 관계. 한국의류학회지, 29(9/10). 1219-1229
  19. 조숙진(2000). 유아의 도덕성 발달을 위한 그림책 분석. 배재대학교 대학원 석사학위논문
  20. 차배근(1992). 사회과학 연구방법. 서울 : 세영사
  21. 초록개구리(2003). 해와 달이 된 오누이. 서울 : 깊은책속옹달샘
  22. 최운식 . 김기창(1988). 전래동화교육론. 서울 : 집문당
  23. 편집부(1999). 해와 달이 된 오누이. 서울 : 영교
  24. 한국행동과학연구소(편)(1983). 한국 아동의 도덕성 발달 실태와 도덕교육 방향 정립을 위한 연구. 서울:문교부
  25. 한만길(1997). 통일이후 남북한 교육통합 방안연구-북한 학생의 재사회화 방안을 중심으로 - 서울: 국회도서관
  26. Kluckhohn, C(1962). Values and value orientation in the theory of action In Parsons, T., & Shils, E, A.(Eds.). Toward a general theory of action. N. Y.: Harper & Row
  27. Lamme, L. S., Krogh, S. & Yachmetz, K.(1992). Literature based moral education. Arizona : Oryx