DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Dialogue-based Feedback System to Improve Flow Learning in e-Learning Environment

이러닝 환경에서 몰입학습 증진을 위한 대화 기반 피드백 시스템의 개발

  • 정상목 (중부대학교 게임학과) ;
  • 송기상 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

In the actual classroom the so-called flow learning is able to motivate the students through face-to-face feedback, and to meet their needs for educational achievement. By contrast, the so-called e-learning method falls short of the satisfactory level of real-life interaction, which makes many learners drop out or give up on their learning. In order to better the e-learning environment, this study presents a dialogue-based feedback system that improves the flow learning of the learners' in the classroom. This newly developed system was applied at the actual school. The result is that the experimented group improved its flow learning, compared with the controlled group. In the former group, each individual showed some consciousness of objective and challenge following the concrete feedback. That is to say, this system enhances the attitude of an active participation and induces the flow learning, thanks to the dialogue-based feedback and the sustained interest in learning. In conclusion, the significance of this study lies in suggesting the direction of a new learning method development in the e-learning environment.

교실수업에서는 지속적인 면대면 피드백을 통해 학습동기를 부여하고 학습 성취 욕구를 충족시켜주어 몰입학습을 유도 할 수 있으나 이러닝에서는 교실수업에 준하는 상호작용수준에 미치지 못하고 있어 많은 학습자들이 중도탈락이나 포기를 하고 있는 실정이다. 이러한 이러닝 환경에서의 문제점을 개선하고자 본 연구에서는 교실수업에서 사용하는 대화 피드백을 시스템에서 제공해 주어 학습자의 몰입학습을 증진시키는 대화 기반 피드백 시스템을 개발하였다. 개발된 시스템을 학교 현장에 적용해 보았으며, 그 결과 실험집단이 통제집단에 비해 학습자 개인에게 명확한 학습 목표의식과 도전감, 구체적인 피드백이 이루어져 몰입학습을 증진시킨 것으로 나타났다. 이는 본 시스템에서 제공해 주는 대화 기반 피드백이 학습자에게 적극적인 학습참여 자세를 배양하였고 학습의 흥미와 관심을 유지시켜 몰입학습을 유도하였음을 시사하고 있다. 끝으로 본 연구가 가지는 의의로 이러닝 환경에서 새로운 학습 시스템의 개발 방향을 제시하였다고 결론지을 수 있다.

Keywords

References

  1. W. J. Clancey, "Tutoring Rules for Guiding a Case Method Dialogue," In D. Sleeman and J. S. Brown(Eds.), "Intelligent Tutoring Systems,"NY: Academic Press, pp.201-225, 1982
  2. 김영주, 웹기반 학습효과저해요인효과저해원인, 연세대학교 석사학위논문,2005.
  3. J. Visser and J. M Keller, "The clinical use of motivational rnessages: An inquiry into the validity of the ARCS model of motivational design," lnstructional Science, Vol.19, No.6, pp.467-500, 1990. https://doi.org/10.1007/BF00119391
  4. N. Flanders, "Analysing teachng behaviour," Reading. Mass: Addison Wesley, 1970
  5. R Griffths and M Clyne, ''Language in the Mathernatics Classroom," Arrna없le, Victoria: Eleanor Curtain Publishing, 1994.
  6. M Csikszentmilhalyi, "Play and intrinsic rewards," Journal of Humanistic Psycholgy,Vol.15, pp.41-63, 1975 https://doi.org/10.1177/002216787501500306
  7. M Csikszentmihalyi and R Larson, "Being adolescents," NY: Harper Perennial, 1984.
  8. M Csikszentmlihalyi, K Rathunde, and S.Walen,"Talented teenagers : the roots of success and flure," NY: Cambridge University Press, 1993.
  9. M Csikszentnllhalyi, "Optirnal Experience," NY : Harper and Row, 1990
  10. 이은경 , e-Learning 환경에서의 몰입'(FIOJJ) 정험을 위한 교수 학습 전략 연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
  11. 백영균, "웹 기반 학습의 설계" 서울: 양서원, 1999.
  12. 강신천, "웹 기반 학습 상호작용 증진을 위한 적 응적 코칭 피드백 설계원리의 탐색" 교육정보방송연구, 제6권, 제 1호, pp.5-29, 2000.
  13. http:/ /www.edunet4u.net
  14. 한국교육학술정보원, "차세대 e 러닝 학습 모델 및 개발방법론 연구" 한국교육학술정보원,2005.
  15. W. T. Maddox and A D. Ing, "Delayed feedback disrupts the procedual-learning system but not the hypothesis testing systemin perceptual category learning," Journal of Expterimental Psychology: Learning, Memory and Cogonition, Vol.31, No.1, pp.100-107, 2005. https://doi.org/10.1037/0278-7393.31.1.100
  16. ]. M Sinclair and R M Coulthard, "Towards an analysis of discourse: the English Used by Teachers and Pupils," London: Oxford Universty press, 1975.
  17. 한상미, 한국어 교설에서 나타난 교사의 피드백 연구, 연세대학교 석사학위논문, 2001.
  18. S. Deerwester,S. Dumais, G. Furnas, T. Landauer, and R. Farchman "Indexing by latent semantic analysis," Journal of the Arnerican Society for fuformation Science, Vol. 41, No.6, pp391-407,1990. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199009)41:6<391::AID-ASI1>3.0.CO;2-9
  19. T. K Landauer and S. T. Dumais, "A solution to Plato's problem: The latent sernantic analysis theory of acquisition, induction, andrepresentation of knowledge,," Psychological Review, Vol.104, pp.211-240, 1997. https://doi.org/10.1037/0033-295X.104.2.211
  20. 강승식, "한국어 형태소 분석과 정보검색" 홍풍과학출판사, 2002.