A Study on Improvement of Specialized High School of Electrical Field-to-Work Transition by SWOT Analysis

전기·전자·통신 분야 특성화고등학교의 SWOT 분석을 이용한 학교에서 일터로의 전이 개선 방안

  • Kim, Jinkwon (Industrial Education of KNUE) ;
  • Woo, Sangho (Industrial Education of KNUE) ;
  • Lee, Yongjin (Technology Education Department of Korea National University of Education) ;
  • Kim, Jinsoo (Technology Education Department of Korea National University of Education)
  • 김진권 (한국교원대 공업교육전공) ;
  • 우상호 (한국교원대 공업교육전공) ;
  • 이용진 (한국교원대학교 기술교육과) ;
  • 김진수 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Received : 2007.04.30
  • Accepted : 2007.06.12
  • Published : 2007.03.31

Abstract

The purpose of this study is to improve specialized high school of electrical field-to-work transition by a SWOT Analysis. The subject analyzed the curricula of 12 special highschool and surveyed 192 vocational teachers of them. In this study, a SWOT matrix was filled to improve transition from electric special high school to work, and the results was gotten as follows: First, the government should offer the military service special case for students of electric special high school, strengthen the course of CEO for the school master, and make the system to expand job training. Second, the provincial office of education should aid a functional training with a administrative ability and financial support, offer a list of industry visiting teachers to specialized high school, and promote a modification of the department according to a growth industry of the area. Third, each school should present a school education goal agreed with the purpose of specialized department and intensify the counselling of job selection and the application of the approved textbook.

이 연구의 목적은 전기 전자 통신 분야 특성화고등학교의 학교에서 일터로의 전이를 개선하기 위해 SWOT 분석 기법을 적용하여 실제적인 방안을 도출하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위해 전국의 12개 특성화고등학교의 교육과정을 분석하였고, 전문교과 담당교사 192명을 대상으로 설문조사를 하였다. 이 연구의 결과는 SO전략, ST전략, WO전략, WT전략으로 도출되었고, 이를 통하여 정부, 시 도교육청, 단위학교별로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 정부에서는 특성화고등학교 졸업자를 위한 병역특례 제공, 특성화고등학교장을 위한 CEO연수 강화, 현장실습을 확대하는 제도를 마련해야 한다. 둘째, 시 도교육청에서는 직무연수의 행 재정적 지원 강화, 산업체 초빙교사의 인력풀 제공, 지역 산업체의 인력수요와 지역사회의 요구에 따른 학과 개편을 추진해야 한다. 셋째, 단위 학교에서는 특성화 학과에 부합하는 학교 교육목표 제시, 지역 성장산업과 연계한 전문교과 편성, 이를 위한 인정교과서의 활용과 진로교육을 강화시켜야 한다.

Keywords

References

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