과제정보
연구 과제 주관 기관 : 부산외국어대학교
참고문헌
- 김달효(2006). 능력별 집단편성의 비판적 이해. 서울: 시그마프레스
- 김영철 등(1995). 고등학교 평준화 정책의 개선 방안. 한국교육개발원
- 김홍원 등(2004). 수준별 이동수업 내실화 방안 연구. 한국교육개발원 연구보고서
- 박소영(2001). 중학교 수준별 수업 운영 실태에 관한 교사 인식 조사. 교육과정연구. 19(2). 95-117
- 배정애(2001). 중학교 수준별 교육에 대한 교사․학생의 인식 비교․분석. 경성대학교 석사학위논문
- 성기선․강태중(2001). 평준화 정책과 지적 수월성 교육의 관계에 대한 실증적 검토. KEDI 교육정책포럼-한국교육의 현실과 대안(2). 한국교육개발원
- 중앙교육진흥연구소(2001). 일반계 고등학교의 학교별 교육효과 분석. 중앙교육진흥연구소
- Boaler, J., William, D., & Brown, M.(2000). Students' experiences of ability grouping: disaffection, polarization and the construction of failure. British Educational Research Journal. 26(5). 631-648 https://doi.org/10.1080/713651583
- Clammer, R.(1985). Mixed ability teaching: meanings and motives. A study of two geography departments. SERCH. 7, 17-19
- Dawson, M. M.(1987). Beyond ability grouping: a review of the effectiveness of ability grouping and its alternatives. School Psychology Review. 16(3). 348-369
- Finley, M. K.(1984). Teachers and tracking in a comprehensive high school. Sociology of Education. 57. 233-243 https://doi.org/10.2307/2112427
- Gamoran, A., & Berends, M.(1987). The effects of stratification in secondary schools: synthesis of survey and ethnographic research. Review of Educational Research. 57. 415-435 https://doi.org/10.3102/00346543057004415
- George, P. S.(1993). Tracking and ability grouping in the middle school: ten tentative truths. Middle School Journal. 24. 17-24 https://doi.org/10.1080/00940771.1993.11495369
- Ireson, J., & Hallam, S.(2001). Ability grouping in education. London: Paul Chapman Publishing
- Loveless, T.(1999). The tracking wars. Washington. D.C.: Brookings Institution Press
- Oakes, J.(1985). Keeping track: how schools structure inequality. New York: Yale University Press
- Oakes, J., Gamoran, A., & Page, R.(1992). Curriculum differentiation: opportunities, consequences and meaning. In P. Jackson. (ed). Handbook of research on curriculum. New York: Macmillan
- Watson, S. B., & Marshall, J. E.(1995). Heterogeneous grouping as an element of cooperative learning in an elementary education science course. School Science & Mathematics. 95(8). 401-408 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb10192.x