Abstract
The purpose of this study was to develop ICT(Information and Communication Technology) teaching-learning materials for motorcycle safety education. Physical subjects which are relevant with motorcycle dynamics were introduced to increase the safety awareness through integrated learning such as the combination of technology and science. The results of this study were as follows : (1) Utilizing the physics basic theories which are relevant to motorcycle dynamics, the lesson plan of motorcycle ICT teaching-learning materials, which were included to plan and instruction action plan, was developed. (2) Flash animation or movie was developed to apply physics knowledge to technology in driving motorcycle. This is able to improve the attitude of driving motorcycle of students. (3) Through the contents of appendix of motorcycle safety driving section in this web-site developed here, junior and senior high school students would be able to strengthen their cognitive domain of motorcycle by themselves. (4) Using the web-site of this study, both teachers and students would be able to freely interact through an online bulletin board.
이 연구의 목적은 이륜차 안전교육을 위한 ICT 교수-학습 자료를 개발하는데 있다. 이륜차 운전의 역동성과 관계되는 물리적인 주제는 기술과 과학의 결합과 같은 통합학습을 통해 중 고등학생들의 안전의식 증가를 위해 소개하였다. 본 연구는 결론은 다음과 같이 요약할 수 있다. (1) 기초 물리 이론을 사용하여 이륜차 ICT 교수-학습 과정안을 교수-학습 계획안과 수업 활동 안으로 나누어 개발하였다. (2) 플래쉬 애니매이션과 동영상은 물리지식을 이륜차의 운전기술에 적용하기 위해서 개발하였다. 이것은 중 고등학교 학생들의 이륜차 운전에 관한 태도를 향상하기 위한 것이다. (3) 웹에서 제공되는 이륜차 안전 운전 부록을 통해 중 고등학교 학생들이 이륜차 운전에 관한 인지적 영역 측면을 강화할 수 있도록 하였다. (4) 웹을 통한 이륜차 ICT 교수-학습 자료를 제공하여, 학습자와 교수자가 게시판을 통해 상호작용이 이루어지도록 하였다.