Analysis on Factors to Acceptance of Web-Based Information Literacy Instruction in University Libraries

대학도서관의 웹 기반 정보활용능력 교육 수용요인 분석

  • 김연례 (전주교육대학교 도서관) ;
  • 강혜영 (전북대학교 인문과학대학 문헌정보학과)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

This study examines the web-based education which is changing the educational paradigm itself according to the development of IT and the spread of Internet in the IT society and the information literacy which have been emerging as survival techniques. Based on Technology Acceptance Model that provides useful theoretical foundations for analyzing the factors influencing acceptance IT, it determined the factors influencing of accepting the information literacy instruction as follows: perceived usefulness; perceived ease of use; connectivity ; reactivity of web-based education ; job relevance: university library' support; ACRL standards and effects of the information literacy Instruction. This paper confirmed the influences of these factors of accepting the web-based information literacy instruction through empirical study. I have suggested factors affecting the acceptance of web-based information literacy instruction by Conducting positive researches on how these factors influence the acceptance of web-based information literacy instruction of university libraries.

이 연구는 지식정보사회에서 정보기술의 발전과 인터넷의 확산에 따라서 교육 패러다임 자체를 변환시키고 있는 웹기반 교육이 정보활용능력 교육 분야에서 연구가 활성화되어야 함은 물론, 정보사회의 생존기술로 대두되고 있는 정보활용능력이 대학도서관의 교육영역으로 개발 및 운영되어져야 함에 연구의 필요성을 두었다. 이에 정보기술수용모형 이론의 인지된 유용성, 인지된 용이성, 수용의도, 웹 기반 교육의 연결성, 반응성, 도서관 조직의 직무관련성, 지원, 정보활용능력 교육의 ACRL 기준 영역, 효과성 등을 주요변수로 도출하여 이론적 연구모형을 개발하였다. 이 이론적 연구모형을 바탕으로 실증적 연구를 수행하여 대학도서관의 웹 기반 정보활용능력 교육 수용의 영향 요인을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 제18차 정보화추진위원회를 통해 2006년까지 국가정보화 청사진인 제3차 정보화촉진기본계획 'e-KOREA VISI0N 2006'은 1996년 수립된 '제1차 정보화촉진기본계획', 1999년 'CYBER K0REA 21'에 이어 세 번째로 수립되어 추진되었다
  2. 교육인적자원부, 대학정보화활성화종합방안, e-Campus Vision 2007(서울 : 교육인적자원부, 2002), pp,1-2
  3. 교육인적자원부 지식정보기반과, 교육인적자원부의 대학도서관 정책방향(서울 : 한국교육학술정보원, 2007), pp.34-35
  4. Paul Zurkowski, The Information Service Environment Relationship and Priorities(Washington, D.C. : NCLIS, 1974), p.6
  5. ALA Presidential Committee on Information Literacy, Final Report(Chicago : ALA, 1989), p.1 [cited 2007. 10. 14]
  6. Association of College and Research Libraries, Information Literacy Competency Standards for Higher Education(Chicago : ACRL, 2000)
  7. M. B. Eisenberg and R. E. Berkowitz, Information Problem Solving: the Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction(Norwood, N.J. : Ablex, 1990), p.12
  8. N. Pickering Thomas, Information Literacy and Information Skills Instruction: Applying Research to Practice in the School Library Media Center(Englewood, Colo. : Libraries Unlimited, 2004), pp.48-49
  9. 강혜영, '정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구,' 한국문헌정보학회지, 제36권, 제1호(2002), pp.311-315
  10. 이정연, 정동열, '대학생 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구.' 정보관리학회지, 제22권, 제4호(2005), p.56
  11. Marjorie M. Warmkessel and Joseph M. McCade, 'Integrating information literacy into the curriculum,' Research Strategies, Vol.15, No.2 (1997), pp.80-88 https://doi.org/10.1016/S0734-3310(97)90024-0
  12. Y. N. Meulemans and Jennifer Brown, 'Educating instruction librarians: A model for library and information science education,' Research Strategies, Vol.18, No.4 (2001), pp.261-262
  13. Lori Arp and Beth S Woodard, 'Recent trends in information literacy and instruction,' Reference and User Services Quarterly, Vol.42, No.2(2002), pp.122-131
  14. ACRL, Tips for Development Effective Web-Based Library Instruction, 2005
  15. 장정무, 김태웅, 이원준, '기술수용모델을 이용한 사이버 강의 수용의 영향요인,' 기술혁신연구, 제12권, 제3호(2004), p.4
  16. F. D. Davis, R. P. Bagozzi and P. P. Warshaw, 'User Acceptance of Computer Technology: a Comparison of Two Theoretical Models,' Management Science, Vol.30, No.2(1989), pp.361-391
  17. 문효곤, 디지털 홈서비스의 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 실증연구(박사학위논문, 단국대학교 대학원 경영학과, 2005), p.20
  18. 신병호, e-learning에서 상호작용성이 사용의도에 미치는 영향(박사학위논문, 경희대학교 대학원 경영학과, 2007), p.38
  19. 유일, 신선진, 소순후, '모바일 뱅킹 서비스 수용요인에 관한 연구,' Journal of Information Technology Applications & Management. Vol.13, No.2 (2006), p.69
  20. R. G. Sada. 'Web-based educational information system for enhanced learning,' Journal of Information Technology Education. Vol.2, No,(2003), [cited 2007. 9. 10]
  21. 신병호, e-learning에서 상호작용성이 사용의도에 미치는 영향(박사학위논문, 경희대학교 대학원 경영학과, 2007), pp.121-122
  22. 이웅규, 이종기. '자기주도학습과 이러닝 학습환경 만족: 자기조절효능감에 의한 비교분석.' 한국경제관리학회지, 제31권, 제3호 (2006.9), pp.139-140
  23. V. Venkatesh and F. D. Davis, 'A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model,' Management Science, Vol.46(2000), pp.186-204 https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  24. P. A. Ertmer. 'Addressing First-and Second-Order Barriers to Changes: Strategies for Technology Integration.' Educational Technology Research and Development, Vol.47, No.4 (1999). pp.47-61 https://doi.org/10.1007/BF02299597
  25. 손달호, 공명재, 강문식. '정보기술수용에 대한 동기적 요인의 영향.' 경영연구, 제18권, 제2호(2003), p.218
  26. M. B. Eisenberg and R. E. Berkowitz, Information Problem-solving: the Big Six Skills Approach to Library Information Skills Instruction(Norwood, N. J. : Ablex, 1990),pp.121-135
  27. Oswald M. T. Ratteray, 'Information Literacy in Self-Study and Accreditation,' Journal of Academic Librarianship, Vol.28, No.6(2002), pp.368-375 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(02)00340-3
  28. 윤희윤, 김신영, '대학도서관의 온라인 튜터리얼 분석과 개선방향.' 한국도서관정보학회지, 제37권, 제1호(2006), p.173
  29. 허준, 최인규, Amos를 이용한 구조방정식 모형과 경로분석(서울: SPSS 아카데미, 2000), pp.9-16