Abstract
The purpose of this study is to investigate grade differences in the effect of reading methods - "oral reading" "silent reading", "intensive reading", "extensive reading" "thorough reading", "selective reading" - influences on the self-directed learning ability. The data were collected by using 12 classes of 2nd, 4th, 6th-grade, 286 children of an elementary school. The influences according to reading methods on the self-directed learning ability were surveyed through the self-directed learning ability test and through questionnaire. Out of reading methods, "intensive reading" had significant influence on the self-directed learning ability Out of reading methods of 4th and 6th-grade children, "intensive reading" had the most influence on the self-directed learning ability. However. out of reading methods of 2nd-grade children "thorough reading" had most influence on the self-directed learning ability.
본 연구는 음독, 묵독, 다독, 정독, 통독, 발췌독 등의 독서방식이 자기주도적 학습능력에 미치는 영향이 학년별로 어떤 차이가 있는지 파악하기 위한 것이다. 자기주도적 학습능력을 검증하기 위해 초등학교 2학년, 4학년, 6학년 12개 반의 전체 어린이 286명을 대상으로 자기주도적 학습능력 특성 검사지 결과와 질문지로 조사한 독서방식을 사용하여 분석하였다. 연구 결과 모든 어린이들에게 자기주도적 학습능력에 미치는 영향이 가장 큰 독서방식은 정독인 것으로 나타났다. 학년별 자기주도적 학습능력에 가장 많은 영향을 미치는 독서방식은 2학년의 경우에는 통독, 4학년과 6학년 어린이의 경우에는 정독인 것으로 나타났다.