A Study on the Proportional Reasoning Instruction for Elementary School Children

초등학생의 비례적 추론 지도에 관한 연구

  • Published : 2007.12.31

Abstract

Math education in schools have to enable students to understand the importance of math and nurture the capacity to resolve various problems in daily life with reasoning, which is therefore, always applicable to the actual world. Proportional reasoning capacity is being often used in daily life, and some kind of unit is not fixed. So students are considering it very difficult. This study looks into the difficulties that students have in proportional reasoning, what kind of problem solving strategy is being used, what the problems are in current textbooks, etc. Based on this, it tried to check the concept changes in students' proportional reasoning by developing the instruction program for 'proportional expression' unit in the 6th grade. Based on the results, this study analyzes the features of proportional reasoning instruction programs and the instruction results. Also it analyzes in-advance & after examination papers of the experimental class and comparison class to contribute to the instruction method and instruction contents improvement of 'proportional expression' unit.

본 연구에서는 학생들이 비례적 추론 문제에서 어떠한 어려움을 겪고 있는지, 어떠한 문제해결전략을 사용하는지를 구체적으로 살펴보고, 현행 교과서의 문제점은 무엇인지 등을 조사하여 이를 바탕으로 6-가 단계 '비례식' 단원에 관한 지도 프로그램을 개발하여 학생들의 비례적 추론에 대한 개념변화를 알아보고자 하였다. 먼저 학생들 대상의 검사지를 분석해 본 결과, 학생들은 비례적 상황 문제에서 취약함을 보였다. 이에 따라 연구자가 제작한 프로그램을 초등학교 6학년 학생들에게 적용해보고 상중하 수준에 따른 학생들의 변화를 알아보았다. 또한 실험반과 비교반의 학생들의 상중하 수준에 따른 비례추론의 특성을 비교하였다.

Keywords