Abstract
Scramjet engine is one of the most promising propulsion systems for future transport. For the ground test with T4 shock tunnel, model scramjet engine is designed. Design flight Mach number is 7.6 and flight altitude is 30km. Engine intake is designed by Levenberg-Marquardt optimization method and Korkegi relation. Furthermore, cowl cut out region is installed by the rule of Kantrowitz limit. Inside the combustor, cavity type flame holder is installed. Cavity is designed by Rayleigh line relation and PSR model. Numerical analysis is performed for the design confirm.
미래형 추진기관으로 주목받고 있는 스크램제트 엔진의 지상시험을 위해 시험모델을 설계하였다. 설계 마하수는 7.6, 고도는 30km로 두었으며 4개의 충격파를 흡입구에 배치하였다. 엔진의 흡입구는 Levenberg-Marquardt 최적화 기법, Korkegi 관계식을 이용하여 설계하였으며 연소기는 연료-공기 혼합 증진을 통하여 고연소효율 및 연소기 길이 단축을 구현할 수 있도록 설계하였다. 성능검증을 위한 전산해석에서 흡입구는 받음각 ${\pm}4^{\circ}$에서도 적절한 충격파배치를 보였으며 연소기는 공동을 설치하였을 때 연소효율이 향상됨을 확인할 수 있었다.