초록
본 연구는 디지털영화의 활성화를 통해 한국 영화산업의 콘텐츠 부족 현상, 불안정한 수익 구조, 부가시장 축소라는 구조적 문제를 해결하고, 더 나아가 한국 영화산업의 성장 동력으로 삼고자 하는 취지에서 시작하였다. 디지털영화 제작 활성화에서는 디지털 기술을 활용한 저예산예술영화의 저변확대를 통해 영화콘텐츠의 다양성에 기여하고, 디지털기술을 매개로 방송과 연계한 콘텐츠 공동제작을 통해 디지털영화의 제작 활성화 및 영화산업의 성장을 기대해본다. 그리고 디지털영화 유통 활성화에서는 온라인상의 디지털영화 유통에 영화산업계의 보다 적극적인 시장 참여와 DMB나 IP-TV와 같은 신규매체가 영화산업의 부가시장이 될 수 있도록 적절한 홀드백 구축하는 등의 적극적인 노력이 요구된다. 이러한 디지털영화의 문제점들을 해결하기 위한 노력을 통해 우리는 문화기술 강국으로 도약할 수 있는 발판을 마련할 수 있을 것이다.
This study was started to not only resolve structural problems such as lack of contents, an unstable structure of earnings, and reduction of an additional market in Korean film industry through revitalizing digital cinema, but also make digital cinema become a power for growing Korean film industry furthermore. In the section of revitalizing digital cinema production, I suggest that expanding an audience base of low budget art cinema using digital technology will contribute to diversity film contents, and joint production with broadcasters by digital technology will expedite growing film industry as well as revitalizing digital cinema production. In the section of revitalizing digital cinema distribution, I insist, we should make effort positively to build reasonable hold-back and so on in order that film industry's positive participation in the market of digital film distribution and new media such as DMB or IP-TV may become an additional market to film industry. In conclusion, we can gain a foothold to leap toward a Position of cultural technology Power through efforts to resolve problems inherent in digital cinema.