초록
본 연구의 목적은 액상 균일질 촉매를 이용하여 연소가스 중에 포함되어 있는 $SO_2/NO$의 동시제거 기술 개발에 있다. 연구는 bench scale/소규모 pilot scale에서 이루어졌으며 연구 결과는 다음과 같다. 1) $SO_2$는 실험조건에 상관없이 높은 제거효율을 가지는 것으로 확인되었다. 그러나 NO의 경우 충진층 높이가 증가할수록, 농도가 낮을수록, 촉매 분사량이 증가할수록 제거효율이 증가하는 것으로 나타났다. 2) Fe(II)-EDTA를 이용한 $SO_2/NO$ 동시처리 기술 개발을 위한 최적의 설계 인자는 충진 높이 =0.5 m, 액체-기체비 = 20 $L/m^3$, 반응기 단수=3단, 반응기 단면적 = 0.025 $m^2$로 결정하였다. 3) 연구 결과를 기초로 $SO_2/NO$의 동시처리 효율을 실험한 결과 각각 95%, 81% 이상 제거가 가능했다. 4) 높은 HTU는 NO의 제거에 있어 유리하지만 과도한 HTU는 스크러버의 운전효율을 감소시키므로 최적의 HTU를 결정하는 것이 필요하다.
It was investigated to develop the technology for simultaneous removal of $SO_2/NO$ in flue gas using liquid homogeneous catalyst. Test was carried out using a bench scale and a pilot scale experiment. The investigation led to the following results: 1) Removal efficiency of $SO_2$ gas showed good results regardless of operating condition. Removal efficiency of NO gas, however, proportionally increased with higher packing height, lower concentration and larger injection rate of catalyst 2) The optimum design parameters for simultaneous removal of $SO_2/NO$ gas using Fe(II)-EDTA catalyst were as follow: HTU(height of transfer unit) = 0.5 m, liquid gas ratio = 20 $L/m^3$, NTU (number of transfer unit) = 3 stages, cross dimension of scrubber=0.025 $m^2$ 3) The removal efficiencies of $SO_2$ and NO were 95% and 81%, repletely. 4) The high HTU is advantageous on removal of the NO, but the excessive HTU diminishes operating efficiency. Consequently, it is important to decide the HTU of optimum.