A Study on the Formative Characteristics of the Pleats Expressed in Modern Fashion -Focusing on the Thought of G.W.Leifniz and G.Deleuze-

현대 패션에 나타난 주름의 조형적 특성에 관한 연구 -라이프니츠와 들뢰즈를 중심으로-

  • Yang, Hee-Young (Dept. of Clothing & Textile, Sookmyung Women's University) ;
  • Yang, Sook-Hi (Dept. of Clothing & Textile, Sookmyung Women's University)
  • 양희영 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 양숙희 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Published : 2007.01.31

Abstract

Thought of postmodernism accepted between variety and differentiation is characterized by variability and indeterminacy aimed at continuous change. For that reason, modern fashion has been grouping a lot of manners for creation of the various different form and structure. This paper studies the characteristics of the folding system, which expands efficiency of the spatial utility and shows various forms. Folding system expressed in modern fashion could be divided the pleats, which were made of the folding, and the dreaperies, which were made of bending. This selects the pleats as a enlarged concept of the folding system that contains between the former and the letter. Pleats did not mean two dimensional folding surfaces, but three dimensional spatial structures. For understanding of the folding system as a three dimensional spatial structure, this is utilized with the thought of the 'le pli' of G.W.Leifniz and G.Deleuze. The pleats expressed in modern fashion can subdivided into 4 sets; crinkle system, origami system, fractal pleats by folding system, and drapery system. And Formative characteristics of the pleats are analyzed with enlargement, fluidity, deconstruction, irregularity.

Keywords

References

  1. Bradly Quinn (2003). The fashion of architecture. NY: Berg
  2. 이봉덕, 양숙희 (2001). 파코라반 작품에 표현된 다원주의. 복식문화연구, 9(1). pp 141-153
  3. 양희영, 양숙희 (2006). 1990년대 이후 패션에 나타난 건축적 패러다임에 관한 연구 -공간구성 방식의 유사성을 중심으로-. 복식, 56(7), pp. 85-1002
  4. 문인숙, 오춘자 (1993), 르네상스, 바로크 시대의 회화 작품에 나타난 드레이퍼리 복식 연구. 충남생활과학연구지 , 6, pp. 67-88
  5. 임상임 (1999). 고대 그리스 남신들의 복식 연구. 생활 자원개발연구, 1, pp. 132-156
  6. 임상임. 추미경 (2001), 고대로마 신화에 등장한 신들의 복식 연구, 한국의류학회지, 25(5), pp. 945-956
  7. 박명희 (1990) 이세이 미야케 의상에 나타난 형태미와 상징성에 관한 연구. 대한가정학학지, 28(1), pp. 45-67
  8. 이정후. 양숙희 (1997) 현대 일본복식에 나타난 선미 학적 경향에 관한 연구-1980년대 이 후 레이 가와쿠보 와 이세이 미야케를 중심으로-. 한국의류학회지, 21 (7), pp. 78-89
  9. 윤은재 (2003), 일본인 디자이너가 현대패션에 미친 영향에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(8), pp. 118-132
  10. 김미성, 배수정 (2003), 이세이 미야케의 패션 철학을 통해 나타난 디자인 특징에 관한 연구. 복식, 53(6), pp. 161-173
  11. 최현주 (1997). 세르의 소통이론과 객관적 선험의 발생 -플라톤, 데카르트, 라이프니츠 해석을 중심으로 서 강대학교 석사학위논문. pp. 44-47
  12. 이정우 (2000), 접힘과 펼쳐짐. 서울: 거름. pp. 98-100
  13. 이정우 (2000). 접힘과 펼쳐짐. 서울: 거름. pp.98-99. 그림 1, 2 재인용
  14. 정익순 (2002) 들뢰즈 철학에 나타난 성과 신체의 문 제. 철학탐구, 16, p. 195
  15. 서동욱 (2000) 차이와 타자, 서울. 문학과 지성사 .pp 65-68
  16. 김상환 (1996). 해체론시대의 철학. 서울: 문학과 지성사. p. 120
  17. Michael Hardt. Gilles Deleuze (1996). 들뢰즈의 철학 사상. 이성민, 서창현 역. 서울: 갈무리, pp. 141-147
  18. 유희진 (2000) 산업자본주의 시대의 건축에 있어 인간성 상실과 회복에 관한 연구 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. p. 105
  19. 이희남 (1996). 패션에 표현된 크링클(Crinkle) 기법에 관한 연구. 복식, 30. p. 170
  20. 자료출처 http://www.naver.com/. 검색일: 2006년 8 월 18일
  21. 박정남 (2002). 시대적 변천에 따른 유동적 공간의 특성에 관한 연구 건국대학교 대학원 석사학위논문. p. 21
  22. 김미성, 배수정 (2003). 이세이 미야케의 패션철학을 통해 나타나 디자인 특징에 관한 연구. 복식. 53 (6), p. 164
  23. 양희영 (2006). 현대 패션에 나타난 연속성의 조형적 특성-베르그송과 들뢰즈 이론을 중심으로-. 숙명여자 대학교 대학원 박사학위논문, pp. 20-22
  24. Bradly Quinnm (2002). Techno fashion. NY: Berg. p. 172
  25. 양희영 (2006). 현대 패션에 나타난 연속성의 조형적 특성-베르그송과 들뢰즈 이론을 중심으로-. 숙명여자 대학교 대학원 박사학위논문. pp. 64-65, 97
  26. Bradly Quinn (2003), The fashion of architecture. NY: Berg, p. 217
  27. Caroline Evans. Suzy menkes, Ted Polhemus. Bradly Quinn (2005), Hussein chalayan. Groninger Museum: Nai Publisher
  28. Yuniya, Kawamura (2004). The Japanese revolution in Paris fashion. New York: Berg
  29. 최연옥 (2003). 들뢰즈의 감각의 존재론-생성으로서의 예술. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  30. 자료출처 http://www.firstview.com. 검색일: 2006년 9월 13일