A study of the estimation for sound property in the classroom

강의실에서의 음향특성 평가에 관한 연구

  • 이채봉 (동서대학교 정보시스템공학계열)
  • Published : 2007.01.30

Abstract

In order to establish the environmental condition of sounds in the classroom, we measured the impulse response in cases of using and not-using PA(Public-Address). By calculating the physical index of acoustics, I examined the differences between the two cases. The degree of improvement in listening with the help of PA has also been studied by testing the voice articulation with the use of the measured impulse response. As a result, I found that the clearness is enhanced by increasing the sound pressure level in the case of short reverberation. However, it was not the case when the reverberation time was long.

강의실에서의 환경조건을 확립하기 위해 PA(Public-Address)를 사용한 경우와 PA를 사용하지 않은 경우의 두 가지 패턴으로 임펄스 응답을 측정하였다. 측정결과에 의해 음성 명료도에 관련된 음향물리지표를 계산하고 PA 유무에 의한 각 지표의 차이를 검토하였다. 그리고 임펄스 응답을 이용하여 4연속 음절 명료도 시험을 하여 잔향에 따른 PA사용이 어느 정도 음성 듣기를 향상시키고 있는가도 검토하였다. 그 결과, 잔향이 어느 정도 적은 경우에는 PA에 의한 음압레벨의 향상이 충분한 명료도의 개선이 되는 가능성이 있으나 잔향이 긴 경우에는 제시 음압레벨을 높여도 PA 시스템에서는 명료도의 개선이 기여되지 않는다는 것을 알 수 있었다.

Keywords