DOI QR코드

DOI QR Code

Traffic Accident Analysis of Gwangju.Jeonnam Province and Traffic Safety Counterplan Research

광주.전남지역의 교통사고 현황 분석과 교통안전 대책 연구

  • 한남현 (남부대학교 경찰행정대학) ;
  • 강맹진 (남부대학교 경찰행정대학)
  • Published : 2007.01.28

Abstract

In case of Korea Social cost by road traffic accident came to about 15 trillion per year and to 2.15% of GDP, a day about 20 person death to traffic accident and those damage scale reach out about 7 billions. Concretely, according to OECD traffic accident comparison on July 2005 (2003 statistical analysis), in korea, 7,212 Person were dead. This describe that the sacrifice numbers of traffic accident is 26 level of OECD 26 countries, the dead of traffic accident on children 100,000 persons is 25 level of OECD 25 countries. It is contrast to other developed countries. In the meantime, korea government executed various traffic policies to reduce traffic accident and depending on those policies, even if, there were epochal progressive phenomena the concerns of citizens which felt on franc accident is very deficient. On this research, traffic accident state of taking place of Gowangju.Jeonnam province was analysed depend on jeonnam province police station materials and want to suggest appropriate traffic safty counterplan propose. This subject was analysed traffic accident according the death with analysing per month, day, hour, and suggest counterplan depending on traffic accident analysis result on 2004. 2005 years.

우리나라는 도로교통사고로 인한 사회적 비용이 연간 약 15조원에 달하며 국내총생산(GDP)의 2.15%를 차지한다. 교통사고로 하루 평균 약 20명이 사망하고, 그 피해액의 규모가 약 70억원에 이른다. 구체적으로 2005년 7월에 나온 OECD 교통사고 국제비교(2003년 통계를 기준)에 따르면 우리나라는 해당 년도 1년 동안 7,212명이 교통사고로 사망했으며 이는 인구 10만명당 교통사고 사망자가 OECD 26개국 가운데 26위, 어린이 10만명당 교통사고 사망자는 25개국 가운데 25위, 노인 10만명당 교통사고 사망자는 25개국 가운데 25위 등으로 선진국의 경우와는 대조를 보이고 있다. 그동안 정부에서는 교통사고를 줄이기 위한 여러 가지 교통정책을 시행하였고 획기적인 진전이 있었으나 일반 국민들이 느끼는 교통안전에 대한 무관심은 턱없이 부족하다. 본 연구에서는 광주.전남지역에서 발생한 교통사고 현황을 전남지방경찰청의 자료를 이용하여 분석하고 적절한 교통안전대책을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 교통안전공단, 안전을 위한 약속; p.28, 2005(3).
  2. 교통안전공단, 안전을 위한 약속, p.24,2006.
  3. 조철옥, 경찰행정론, 서울: 대영문화사, p.451, 2003.
  4. 전남지방경찰청, 경비교통과 내부자료 p.7, 2005.
  5. 이승주, "교통안전 증진을 위한 교통질서 확립방안에 관한 연구" 경찰학과 범죄학의 현대적 의미(아송 이상현박사 정년퇴임 기념 논문집) 게재 논문,동국대학교, p.326, 2005.
  6. 장일준, "교통안전 정부가 나서라" 교통기술과 정책, 제2권, 제 1호, pp,9-19, 2005.
  7. 강동수, 박상권, 박진수, 교통샤법 처리기준 합리화 방안 연구, 교통안전공단, p.198, 2005.
  8. 교통안전공단, 안전을 위한 약속, p.40 2006(10).