내부 미터링을 이용한 과포화 네트워크 신호제어 알고리즘 연구

A Study on Signal Control Algorithms using Internal Metering for an Oversaturated Network

  • 발행 : 2007.12.30

초록

본 연구의 목적은 네트워크에 과포화가 발생했을 경우 차량들이 경험하는 총지체를 최소화시키기 위하여 내부미터링을 이용한 신호제어 알고리즘을 개발하는 것이다. 본 연구에서는 네트워크의 총지체를 계산하기 위하여 네트워크 상에 차량의 진입 및 진출을 검지할 수 있는 검지 시스템을 설치하였고 차량군 분산 모형을 이용하여 링크상에서 차량의 흐름을 추적하였다. 이어서 차량추적을 통하여 네트워크에서 모든 링크의 대기행렬 길이를 계산하였고 이를 이용하여 전체 네트워크의 정지지체를 구하고, 시공도를 이용하여 정지지체를 접근지체로 변환하였다. 계산된 지체를 기반으로 계산된 지체를 최소화 할 수 있는 내부미터링수준을 도출하는 알고리즘에 대하여 제안하였다. 본 연구에서 제시한 알고리즘의 효과성을 입증하기 위하여 미시적 모의실험 도구인 VISSIM을 이용한 모의실험을 실시하였다. 그 결과 본 연구에서 제시한 알고리즘을 가상 네트워크에 적용할 경우 차량들이 경험하는 평균지체는 82.3초/대로써 COSMOS 방식의 89.9초/대나 TOD 방식의 99.1초/대보다 낮은 값이 도출되었다. 이것은 본 연구에서 제시한 알고리즘이 과포화 네트워크의 신호제어에 효과적이라는 것을 나타내준다.

The aim of this research is to develop a signal control algorithm using internal metering to minimize total delay that vehicles go through, in case a network is oversaturated. To calculate total delay on the network, the authors first detect vehicles' arrivals and departures in the network through the detecting system, and chase the vehicles' flow in the links with a platoon dispersion model. Following these, the authors calculate the queue length in all the inks of the network through the chase of vehicles, deduce the stopped time delay, and finally convert the stopped time delay to the approach delay with a time-space diagram. Based on this calculated delay, an algorithm that calculates the level of the internal metering necessary to minimize the deduced approach delay is suggested. To verify effectiveness of this suggested algorithm, the authors also conduct simulation with the micro-simulator VISSIM. The result of the simulation shows that the average delay per vehicle is 82.3 sec/veh and this delay is lower than COSMOS (89.9sec/veh) and TOD (99.1sec/veh). It is concluded that this new signal control algorithm suggested in this paper is more effective in controlling an oversaturated network.

키워드

참고문헌

  1. 김영찬(1995), '혼잡도로의 신호제어를 위한 내부 미터링 기법에 대한 고찰', 교통안전연구논집 14, pp.123-135
  2. 이승환.이상수.이성호(2003), '서울시 실시간 신호제어시스템(COSMOS)내 내부미터링 제어전략 도입 방안', 대한교통학회지, 21(4), 대한교통학회, pp.79-90
  3. 이인원(1993), '서울시 교통수요 관리방안', 서울시정개발연구원
  4. 하동익(1997), '신호교차로 지체체계 분석방법론 연구', 대한교통학회지, 15(2), 대한교통학회, pp.83-103
  5. Francois Dion.Hesham Rakha.Youn-Soo Kang(2004), 'Compar- ison of delay estimates at under-saturated and over-saturated pre-timed signalized intersections', Transportation Research Part B 38: pp.99-122 https://doi.org/10.1016/S0191-2615(03)00003-1
  6. Hurdle, V. F.(1984), 'Signalized Intersection Delay Models - A Primer for the Uninitiated', Transportation Research Record No.971: pp.96-105
  7. McShane, W.R..Roess, R.P.(2004), Traffic Engineering, Prentice hall
  8. Teply, S.(1989), 'Accuracy of Delay Surveys at Signalized Intersection', Transportation Research Record 1225: pp.24-32
  9. TRANSYT-7F Users Guide(1998), University of Florida
  10. Wann-Ming Wey.R. Jayakrishnan(1999), 'Network Traffic Signal Optimization Formulation with Embedded Platoon Dispersion Simulation', Transportation Research Record 1683: pp.15 0-159 https://doi.org/10.3141/1683-19