Abstract
This study deals with the rear-end accidents of 4-legged signalized intersections in Cheongju. The objectives are to analyze the characteristics of the accidents and to develop the models which explain the relations among the accidents, traffic volumes and geometric structures. In pursuing the above, the study uses the data 308 rear-end accidents occurred at the 106 intersections (2004). The main results analyzed are as follows. First, the rear-end accidents were analyzed to be serious. because the ratio of severe accidents is 77.6%. Second, the more accidents were occurred of in the night than the daytime and in the approaching sections of intersections. In particular, the accidents of large-size struck vehicles were analyzed to be more serious. Finally, the multiple and Poission regression models developed in this study are all analyzed to be statistically significant.
본 연구는 청주시 4지 신호교차로의 후미추돌사고를 다루고 있다. 연구의 목적은 후미추돌사고의 특성을 분석하고, 교통사고, 교통량 및 기하구조 사이의 관계를 설명하는 모형을 개발하는데 있다. 이를 위해 본 연구는 2004년 106개 교차로에서 발생한 308건의 후미추돌사고 자료를 이용한다. 분석된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 후미추돌사고 중 심각사고는 77.6%로 매우 심각한 것으로 분석되었다. 둘째, 주간보다는 야간에 그리고 교차로 유입부에서 더 많은 후미추돌사고가 발생하였다. 특히, 대형 선행차량의 사고가 더 심각한 것으로 분석되었다. 마지막으로, 본 연구에서 개발된 다중회귀모형과 포아송회귀모형 모두 통계적 신뢰성이 매우 높은 것으로 분석되었다.