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전조등 조도변동에 대한 운전자의 인식연구 : 2. 운전자의 시인 특성

A Study on Driver's Perception over the Change of the Headlamp's Illuminance : 2. Driver's Perception Property

  • 김기훈 (한국광기술원, 반도체조명연구사업부, 반도체조명기술센터) ;
  • 이창모 (강원대학교 일반대학원 전기공학과) ;
  • 정승균 (강원대학교 일반대학원 전기전자공학과) ;
  • 조덕수 (아토디스플레이(주)) ;
  • 석대일 (강원대학교 일반대학원 전기전자공학과) ;
  • 조문성 (태양전자(주)) ;
  • 김형권 (강원대학교 일반대학원 전기전자공학과) ;
  • 김현지 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 안옥희 (영남대학교 가족주거학과) ;
  • 김훈 (강원대학교 전기전자통신공학부)
  • 발행 : 2007.12.31

초록

본 실험에서는 운전자의 시인성을 측정하였다. 운전자의 시인성은 전압패턴에 따라 피험자의 장애물 인식 반응시간을 측정하여 분석하였고, 남녀 성별 간의 장애물 인식 반응시간의 차이를 분석하였다. 또한 전조등의 전압변동에 의한 밝기 비율에 따라서 피험자의 장애물 인식 반응속도를 분석하였고, 전압변동이 없을 때의 장애물 인식 반응시간을 기준으로 상대적인 장애물 인식 지연시간을 분석하였다.

Through this experiment driver's perception were measured. An analysis of the perception measurement result analyzed the subject's obstacle perception response time according to voltage patterns. The difference in the reaction time between men and women was also analyzed. Futhermore, the obstacle perception response time was analyzed according to the rate of the brightness of the headlamp. The relative delay time was analyzed In reference to times when there was no voltage change.

키워드

참고문헌

  1. 사) 한국조명전기설비학회, '조명용어 사전', 도서출판 의제, p.85, 2000
  2. OLSON, P. and SIVAK, M. 'Perception-Reaction Time to Unexpected Roadway Hazards, Human Factors 28', pp. 91-36, 1986
  3. HOOPER, K.G. and MCGEE, H., 'Driver Perception-Reaction Tine : Are Revisions to Current Specification Values in Order?', Transportation Research Record 904, Transportation Research Board, Washington, D.C., 1983