DOI QR코드

DOI QR Code

Historical Evolution of Stage Costumes in Europe since the Second World War

제2차 세계대전 이후 나타난 유럽 무대의상의 사적 분석

  • Na, In-Wha (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University) ;
  • Lee, Kyu-Hye (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

The artificial exaggeration of stage costumes is thought to be one of the major techniques of enhancing dramatic expression on stage, whichever for visual impact or symbolic effect of dramatization. In the history of stage dressing, a variety of styles has been tried using different materials and production techniques. This may be reviewed as an effort to express dramatic effects more effectively. As this trend became obvious in Europe after the Second World War, this study analyzes the stage costume to deepen our understandings of the role of costumes in expressing dramatic effects. To accomplish this, we first summarized the history of stage costume materials and technical advance and chose five major cases representing the history of stage costume since the Second World War in Europe based on aesthetic and creative aspects: 1) Simplified stage of Jacques Copeau, 2) Stylized stage of Bertolt Brecht, 3) Essential stage of Grotowski, 4) Measured stage of Robert Wilson the Master, and 5) Post-dramatic stage of Philippe $Decoufl\'{e}$. In each of particular case, the historical, material and dramatic contexts were examined as well as different material-effects. The results are as followings: 1) Costume for Copeau's simplified stage: its simplicity plays a supporting role to the gesture of actors(intensifying effect). 2) Costume for Brecht's stylized stage: the artificial stylization integrates into the play with the importance approximately equal to the actors's acting. 3) Costumes for Grotowski's essential stage: costumes disappeared to emphasize only actor's presence on stage. 4) Costumes for Robert Wilson's measured stage: costumes made concrete impression to the extent of obtaining the same importance of actor's body among other stage art elements(lighting, sound, props, actor, text, etc). 5) Costumes for Decoufle's post-dramatic stage: costumes in the era of multi technology possess multi functional aspects that surrogate actors' body. This study suggests that stage costumes take an important part in dramaturgy to the extent that the intent of dramaturgy can be induced enough from stage costume. Thus, costume makers are expected to incorporate the appropriate dramatic factor more than before.

시각적 효과를 내기 위해서 혹은 상징적 연출효과를 기대해서이던 간에 무대의상 제작에 있어 인위적 과장은 무대 위의 연출을 돋보이게 하는 중요한 표현 기술 중 하나이다. 본 연구의 목적은 무대의상의 역사를 공연예술사에 나타난 다양한 무대연출의 극적 효과를 보다 잘 표현하기 위한 노력의 결과물이라 보고 특히 제2차 세계대전 이후 유럽에 나타난 연출사조를 무대의상의 소재연출과 제작기술을 통해 이해해보는 것이다. 무대의상을 단순한 장식과 시각적 표현도구로 바라보지 않고 연출의 의도를 극적으로 전달 할 수 있는 표현 도구로 보는 관점은 제2차 세계대전을 기점으로 확연히 드러나므로 본 연구범위는 무대 의상의 위상이 단순한 장식뿐만 아니라 극적표현력까지도 포함하는 제2차 세계대전 이후부터 20세기 말까지 제한하였다. 연구방법은 먼저 무대의상 제작 시 사용되었던 소재의 간단한 사적 고찰을 살펴보고 제2차 세계대전 이후 나타난 유럽의 공연예술 사조를 대표할 수 있는 다섯 개의 무대연출 사조를 심미적, 창조적 기여도를 기준으로 다음과 같이 선별하였다. 1) Jacques Copeau의 단순화된 무대, 2) Bertolt Brecht의 정형화된 무대, 3) Grotowski의 본질적인 무대, 4) Robert Wilson의 측정된 무대 the Master, 5) Philippe $Decoufl\'{e}$의 포스트 드라마틱 무대. 각 사조별 사회문화적 맥락과 활용 가능한 소재의 발전과 무대의상에 미친 영향 그리고 그에 따른 무대의상의 소재연출과 제작기법의 다양화 등을 분석해 보았다. 무대의상은 연출의 의도에 따라 무대미술에서 차지하는 그 중요성이 때론 부각되기도 때론 감소하기도 했음을 알 수 있었는데 그 연구결과는 다음과 같다. 1) Copeau의 단순화된 무대를 위한 의상:배우의 제스처를 강조하기 위해 의상의 단순성 부자 2) Brecht의 정형화된 무대를 위한 의상: 의상의 인위적 정형성은 배우의 연기와 거의 동등한 중요성으로 인식 3) Grotowski의 본질적 무대: 무대 위 배우의 존재감을 강조하기 위해 의상이 거의 사라짐 4) Robert wilson의 측정된 무대: 무대 미술 구성 요소들(조명, 음향, 소품, 배우, 극본) 중 의상은 구체적 구성 요소 중 하나로서 배우의 몸과 동등하게 격상됨 5) $Decoufl\'{e}$의 포스트 드라마틱 무대: 멀티 테크놀로지 시대에 접어들면서 의상의 다기능성으로 배우의 몸을 대체할 수 있게 됨. 본 연구의 결과 무대의상의 위상이 연출의도를 추론 해 볼 수 있을 정도의 독립적 공연예술 작품으로 인정됨을 알 수 있었으며 무대의상의 위상이 변함에 따라 의상 제작가의 위상 또한 연출자의 의도대로 옷을 만드는 단순한 기술자가 아니라 고도의 지식과 경험을 요하는 만능 예술인으로서의 자질을 갖춰야하는 것으로 점점 바뀌어 가는 사실 또한 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Artaud, A. (1964). Le theatre et son double. Paris: Gallimard (coll, Folio/essais)
  2. Bablet, D. (1975). Les revolutions sceniques du XXeme siecleo Paris: Societe international d'art XXeme siecle
  3. Banu, G. (1994). Le costume de theatre dans la mise en scene contemporaine, Actualite des arts plastiques (No. 52). Paris: Centre national de documentation pcdagogique
  4. Banu-Borie, M. (2000). L'artiste/ou I'artisan. In G. Banu (Ed.), Les cites du theatre d'art (pp. 160-169). Paris:Theatrales/Acadernie experimentale des theatres
  5. Barthes, R. (1955). Les maladies du costume de theatre. Theatre Populaire, 12, 64-76
  6. Banham, M. (1995). The cambridge guide to theatre. Cambridge: Cambridge University Press
  7. Brecht, B. (1995). Ecrits sur le theatre. Paris: Arche
  8. Chaumette, X. (2002). Tissus pour un siecle de mode: Les textiles et les modes feminines en France au XXeme siecle. Paris: Michel Lafon
  9. Ciret, Y. (1999), Decoufle videodrame & la danse des microbes: Entretien avec Philippe Decoufle [Special issue]. Art press, 20, 26-29
  10. Corvin, M. (1995). Dictionnaire encyclopedique du theatre. Vol. I & II. Paris: Bordas
  11. Craig, E. G. (1999). De l'Art du thedtresuivi de souvenirs de Craig (inerview with Peter Brook & Natascha Parry). Paris: Circe
  12. Descamps, M.-A. (1972). Le nu et le vetement. Paris: Universitaires
  13. Descamps, M.-A. (1979). Psychosociologie de la mode. Paris: Presses Universitaire de France
  14. Deslandres, Y. (1976). Le costume, image de l'homme. Paris: Albin Michel
  15. Deslandres, Y. & Muller, F. (1986). Histoire de la mode au XXeme siecle. Paris: Somogy
  16. Deshoulieres, C. (1989). Le theatre au XXeme siecle. Paris: Bordas
  17. Dort, B. (1980). Theatre en jeu. Paris: Seuil
  18. Guibert, N. & Razgonnikoff, J. (1986). Costumes et coutumes it la Comedic Francaise: Acte III. Le costume mis en scene. Les themes et les formes... Comedie-Francoise, 149-150, 55-65
  19. Joannis, C. (1998). Costume de theatre et illusion. In Musee des Beaux-Arts et de la Dentelle d'Alencon (Eds.). La dentelle entre en scene Alencon (pp. 13-18). Alencon: Musee des Beaux-Arts et de la Dentelle
  20. Laplaiche, V. (2002). Genevieve Sevin-Doering. Unpublished mater degree dissertation, Ecole de Louvre, Paris
  21. Lehmann, H.-T. (2002). Le theatre post-dramatique. Paris: L'arche
  22. Le Marquet, J. (1967, June). Comment fait-on un costume de theatre. Bref, 106(3), 3
  23. Lista, G. (1997). La scene moderne. Arles: Actes Sud
  24. Maison J. V. (2001). Georges Wilson, travail de troupe Avignon: Association de Jean Vilar
  25. Musee de la mode a Marseille, & Sevin-Doering, G. (1999, April). Genevieve Sevin-Deering, le vetement autre. Lifting, 1, 6-45
  26. Pavis, P. (1996). Dictionnaire du theatre. Paris: Dunod
  27. Trapido, J. (1985). An international dictionary of theatre language. London: Greenwood Press