초록
최근 비행기, 기차, 버스를 비롯하여 극장이나 도서관 좌석 등과 같은 자원을 효과적으로 배정하고 관리하는 시스템이 개발되고 있다. 그러나 한정된 좌석 자원을 초과하는 수요가 발생하면 이 자원을 효율적으로 관리하고 이용할 때는 많은 어려움이 발생한다. 기존의 한정 된 좌석 자원의 배정 및 관리 방식은 중앙 시스템에서 집중 관리로 처리되고 있다. 그러나 이러한 방법은 사용자 개개인의 선호도를 고려하지 못 할 뿐만 아니라 각 사용자에게 공평한 기회를 제공하지 못한다. 따라서 본 논문에서는 사용자 관점에서 한정된 도서관 열람실 좌석 자원을 효율적으로 이용하기 위하여 고객이 직접 좌석을 선택하고 좌석에 대한 기회를 균등하게 가질 수 있는 고객 중심의 좌석 할당 시스템을 설계하고 구현한다.
Recently, various systems are being developed for efficiently assignment and management of such resources as seats of airplane, train, bus, theater, and library. If it occurs the exceed demand for the limited seat resource, the system has much difficulty for the seat resource management and assignment efficiently. The existed allocation and management methods were processed using the centralization management of the limited seat resource. But these methods cannot consider the preference of each user, and these not support the fairness of usage for each person. Accordingly, we design and implement the seat assignment system based on the customer-driven for the seat management in the reading room of library, customer selects directly for the fairness of seat.