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A preliminary study on operation-effectiveness analysis of marine traffic safety facility

해상교통안전시설의 운영효과분석에 관한 기초연구

  • Gug, Seung-Gi (Department of Maritime police Science, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Jung-Hoon (Research Institute of Maritime Industry, Korea Maritime Universtiy) ;
  • Piao, Yong-Nan (Graduate school of Korea Maritime University)
  • 국승기 (한국해양대학교 해양경찰학과) ;
  • 김정훈 (한국해양대학교 해사산업연구소) ;
  • 박영남 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

This paper studied safety benefit of operation-effectiveness analysis on marine traffic safety facilities. In the operation-effectiveness of marine traffic safety facilities the benefits can be divided as safety benefit, transport benefit, and other benefit. Safety benefit was produced as the loss aversion cost of marine traffic caused by the reduction of marine accidents after establishing and operating marine traffic safety facilities. First of all the reduction rate marine accidents was estimated to do it, and the detail model of loss aversion cost was constructed Then each variable in the model was defined and the method of computation presented.

이 연구는 해상교통안전시설에 관한 운영효과를 분석한다. 해상교통안전시설의 운영효과는 크게 안전편익, 수송편익 그리고 기타편익으로 나눌 수 있다. 안전편익은 해상교통안전시설을 설치 및 운영함으로써 해양사고가 감소됨에 따른 해상교통의 손실회피비용으로 산출된다. 이를 위하여 각 해당 시설에 대한 해양사고 감소율을 산정하고, 손실회피비용의 세부 모델을 구축한다. 또한 이에 대한 각 변수를 정의하고 계산식을 제시한다. 이 모델을 목포청의 항로표지집약관리시스템에 적용하여 안전편익을 산출하였다.

Keywords

References

  1. 김동건(2004), "비용.편익분석", 박영사, pp.9-10
  2. 김태윤, 김상봉 (2004), "비용.편익분석의 이론과 실제", 박영사. pp.25-27
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  4. 영국 해운컨설팅회사 (OSC), 물동량조사결과, 2005.
  5. 한국종합물류연구원 (GLORI), 물동량조사결과, 2005.
  6. 해양경찰청 (2006), "해양경찰백서", 해양경찰청
  7. 해운항만정보센터, http://www.spidc.go.kr