An Analysis on Error of Fourth Grade Student in Geometric Domain

도형 영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구 -초등학교 4학년을 중심으로-

  • 노영아 (광주평동초등학교) ;
  • 안병곤 (광주교육대학교 수학교육과)
  • Published : 2007.12.01

Abstract

The purpose of the present study was to analyze the types of errors made by students in the figure domain at the stages of first and second semester of 4th grade in elementary school that include the definition and the properties of figure, to identify the causes of such errors, and to help the teaching of the 4th grade figure domain. When the trends of errors were analyzed for each question, the most common error was the wrong use of theorems or definitions, and its main causes were student's low level in geometry and limited concept images. Thus, it is necessary to make them have clear understanding of these concepts and terms and students need to do various activities suitable for their level in geometry. In addition, figure images presented in the mathematics textbooks and the mathematics practice book have limitations. Thus, figures of various positions and lengths should be presented and described accurately, and the books should be redesigned for various practical activities.

본 연구는 삼각형과 사각형 등 도형에 관한 정의와 성질 파악이 시작되는 4학년 단계에서 학생들이 범하는 오류를 연구해 봄으로써 적절한 처방과 교육 방법을 찾는데 목적이 있다. 4학년 단계에서 가장 많이 보이는 오류 유형으로는 정리나 정의를 부적절하게 사용하는 오류였으며 잘못되거나 제한된 개념 이미지가 크게 작용하였다. 이런 측면에서 본 연구는 용어에 대한 정의를 명확하게 하며 학생들의 기하수준을 높이는 지도가 필요하며 수학책과 수학 익힘책에서 제시된 도형 이미지는 제한적이므로 보다 다양한 위치와 길이의 도형이 제시되어야 하고 정확하게 서술되어야 하며 다양하고 실제적인 활동을 위한 방향으로 검토가 이루어져함을 시사한다.

Keywords