Abstract
Aerodynamically generated noise is dominant when the train speed approaches 300km/h. This noise sources is caused by the turbulent flow separations or vortex shedding from the train structure. Experiments were performed to investigate the characteristics of aerodynamic noise sources generated from exterior of the KTX trains and HSR-350x, especially from the inter-coach spacing. Measurements of both the inside and outside of the cabin are carried out to investigate the characteristics of the noise. Effect of the size of the mud-flap has been investigated through an wind tunnel test and it has been found that the low frequency noise is strongly dependent on the size of the gap. Also performed is an array measurement to locate different noise sources from the high-speed train. spectral characteristics of exterior noise sources are examined.
고속열차의 속도가 300km/h 이상이 되면 난류의 박리나 와류발산 등에 의한 공력소음의 영향이 지배적이 된다. 본 연구에서는 KTX와 한국형고속열차의 외부에서 발생하는 공력소음, 특히 차간 공간에서 발생하는 소음의 특성을 시험을 통해 규명한다. 차량 실내외의 소음 측정을 통해 이 소음의 특성을 분석하였고, 풍동시험을 통해 머드플랩 사이의 틈의 크기가 저주파 소음 발생에 직접적인 영향을 준다는 것을 규명하였다. 또한 마이크로폰어에이 시험으로 고속열차의 외부에서 발생하는 소음의 주파수 특성을 분석하였다.