Uses and Gratifications of User-Created Contents: Expressing Self with Self-Produced Video Clips

동영상 UCC의 이용 동기와 만족에 관한 탐색적 연구

  • Published : 2007.11.14

Abstract

This study explored three questions: (1) what are the motives of producing and using user-created contents (UCC, video clips which are produced and uploaded at various web sites by individuals), (2) what are the gratifications that users obtain from UCC, and (3) what are the differences of gratifications according to individual uses of UCC. A survey was conducted to 258 UCC users and data were factor-analyzed to find the dimensions of motives and gratifications. As for the motives of UCC uses, six factors were constructed: self-expression, private life, participation, information retrieval, rest, and entertainment, among which self-expression showed the largest variation. As for the gratifications, five factors were constructed: self-expression, rest, information retrieval, socializing, and entertainment.

본 연구는 이용과 충족 접근을 통해 동영상 UCC의 이용 행태와 이용 동기를 파악하기 위해 수행되었다. 요인분석을 실시한 결과 '자기표현', '사생활 영유', '참여', '정보추구', '휴식', '오락'의 총 6개 요인이 도출되었으며, 이들 중 '자기표현'의 요인의 설명력이 높게 나타났다. 동영상 UCC 이용 후 만족도를 요인 분석한 결과 역시 '자기표현', '휴식', '정보추구', '사회의식', '오락'의 총 5개 요인이 추출되었다. 추출된 이용 동기의 요인 항목 중에서는 오락과 휴식 요인의 평균값이 높게 나타남을 알 수 있었다. 동영상 UCC의 이용 행태에 따른 만족도를 살펴보기 위하여 동영상 UCC 이용 시간과 동영상 UCC 제작 경험 여부를 변인으로 하여 추출된 각 만족 요인의 평균값을 비교하였다. 동영상 UCC의 이용 시간에 따른 만족도는 '자기표현', '휴식', '정보추구' 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. '자기표현' 요인의 경우 전반적으로 동영상 UCC의 이용 시간이 증가할수록 만족도 역시 증가하는 경향을 보였으나 2시간 이상 동영상 UCC를 이용하는 경우 오히려 만족도가 줄어드는 것을 볼 수 있었다. 마찬가지로 '휴식'과 '정보추구' 요인에서도 동영상 UCC의 이용 시간이 증가함에 따라 만족도 역시 증가하는 경향을 보였다.

Keywords