Meaning of Media Education for the Training of Broadcasting Human Resources: Focusing on the Employment of Human Resources by the Korean Major Broadcasts in Connection with Broadcasting Education in Universities

방송인력 양성을 위한 미디어 교육의 의미 고찰: 대학 방송영상 교육의 지상파 방송3사 인력 운용과의 연계를 중심으로

  • Choi, Kyung-Jin (Dept. of Mass Communication & Visual Media, Catholic University of Daegu)
  • 최경진 (대구가톨릭대학교 언론영상학과)
  • Published : 2007.02.14

Abstract

The purpose of this paper is to consider how the Korean major broadcasts employs their broadcasting human resources and makes use of them in connection with broadcasting education as media education in universities. The problems deals with broadcasting education in universities, particularly with regard to the point of broadcasts view, with the training & reeducation systems and with the academic-industrial cooperation. By using depth interview with experts(directors of personnel management of the broadcasts), this paper explores meaning of media education for the training of broadcasting human resources. In the opinions of the responsible officers for personnel management, it distinctly exists different points of view between the related academic circle and the broadcasting on-site. The related academic circle criticizes the chronic invariability of broadcasts, and the broadcasts the impractical broadcasting education of the academic circle.

언론 및 방송학 교육이 그 효용성 여부의 논란을 둘러싸고 유관학계와 방송 현업 간에 미묘한 관점의 차이를 보이고 있다. 이론과 실제를 조화롭게 병행하면서 방송 전문 인력을 양성한다는 방송학계의 원칙과 이론적 지식에 편중돼 실용성 있는 교육을 제시하지 못한다는 방송 현업의 문제 제기가 바로 그것이다. 이와 같은 문제제기를 바탕으로 본 연구는 그 논의의 초점을 방송인력 양성을 위한 바람직한 미디어 교육의 의미를 고찰하는 데에 두고 이에 관한 문제점들과 그 해결 가능한 대안모색에 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 지상파 방송3사의 인력운용 핵심 전문가들을 대상으로 심층 인터뷰를 실시했다. 우선 방송 현업의 측면에서 볼 때 대학의 언론 및 방송 유관학과의 방송학 교육이 방송사로의 인력진출을 위한 교육으로서 어떠한 의미를 갖고 있는지 그리고 방송사 인력운용 과정에서의 교육이 갖는 의미는 무엇인지에 대하여 조사했다. 또한 방송사내 연수 및 재교육 시스템과 아울러 미디어 교육적 차원에서의 대학과 방송사의 산학협동 교류의 의미에 대해서도 살펴보았다. 그 결과 언론 방송 유관학계와 방송 현업 간에는 적지 않은 시각의 차이가 존재하고 있었다. 학계는 방송 현업의 관행에 대한 개선을, 방송 현업은 유관 학계의 조화로운 미디어 교육을 요청하고 있다.

Keywords