어머니의 유아기 자녀 학교적응기대와 부모효능감 및 자녀유능성 인식과의 관계

Mothers' Expectation on School Adjustment of Their Preschool Children and Mothers' Perception of Parenting Efficacy and Children's Competence

  • 투고 : 2007.06.10
  • 심사 : 2007.06.18
  • 발행 : 2007.06.30

초록

본 연구는 미취학 자녀를 둔 어머니의 자녀에 대한 학교적응기대가 어머니의 부모효능감 및 자녀유능성 인식과 어떠한 관계가 있는지를 알아보고자 한 것이다. 이를 위해 서울, 경기 지역의 유치원과 어린이집 만 5세반에 재원 중인 유아의 어머니 340명을 대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 취학 전 유아 어머니의 자녀 학교적응기대는 첫째, 어머니의 학력이 높고, 직장에 다니고 있으며, 자녀를 초등학교에 진학시킨 경험이 있을수록 높게 나타났다. 또한 남아보다는 여아에 대해, 첫째 자녀보다는 둘째 이상의 자녀에 대해 높은 학교 적응기대를 가지고 있었으며, 유아의 월령이 높을수록 그 기대가 높았다. 둘째, 취학 전 유아를 둔 어머니의 부모효능감이 높을수록 자녀의 교사관계, 친구관계, 학교수업과 규칙 등의 학교적응에 대한 어머니의 기대가 높았다. 셋째, 취학 어머니가 자녀의 사회적 능력을 높게 인식할수록 자녀의 교사관계, 친구관계 적응에 대한 기대가 높게 나타났으며, 자녀의 인지적 능력을 높게 인식할수록 학교수업과 규칙적응에 대한 기대가 높은 것으로 나타났다.

This study aims to understand the relationship between mothers' expectation on school adjustment of their preschool children and mothers' perception of their parenting efficacy and their children's competence. Subjects were 340 mothers of 4-5 year old children attending child care centers and kindergartens located in Seoul and Kyunggy area. Test on elementary school children's school adjustment by Lim(1993). Parenting sense of competence adapted by Shin(1997), and Self-Perception profile for children' competence adapted by Jeon(1992) and Suh(1999) were adapted and used to measure mothers' expectation of their children's school adjustment, mothers' perception on their parenting efficacy and children's competence each. The data were analyzed by t-test, Correlation, simple and multiple regression analysis. The results of this study are as follows. Mothers who have jobs and have graduated university or more showed higher expectation on school adjustment of their children. Mothers also expect higher school adjustment of their daughters and of not the first child in their family. The more mothers percept their parenting efficacy, the higher they expect their children's school adjustment. Mothers's perception on their children's competence also showed same relationship with expectation of their children's school adjustment, that is, the more mothers percept their children's competence, the higher they expect their children's school adjustment.

키워드