초록
전자적인 학습은 이동성 및 접근의 용이성, 즉시성, 유연성을 제공하여 학습자의 시간적인 제약을 극복할 수 있었으나 유선 컴퓨터상에서 공간에 의한 제약은 많은 문제로 남아있다. 따라서 이런 전자적인 학습은 학습자에게 시간과 공간적인 제약을 극복할 수 있는 모바일 학습 환경으로 변화하는 추세이다. 그러나 모바일 디바이스들은 작은 디스플레이 사이즈로 인하여 실시간 동영상에서 제공되는 학습 내용을 정확하게 인식하기는 어려운 실정이다. 따라서 본 논문은 실시간 학습 영상을 관심 영역에 대한 학습 영역을 추출하고 작은 디스플레이 디바이스 사이즈에 적절한 영상 크기로 축소하여 무선 PDA에 디스플레이하는 기법을 제안한다. 실험 결과, 다양한 강의 영상에서 학습 내용 중심의 영역을 적응적으로 추출하고, 사용자 디바이스 사이즈에 적합한 영역을 효과적으로 계산함으로써 계산에 소요되는 시간을 크게 줄일 수 있었다.
The electronic learning helped a learner to overcome the time restriction by providing mobility, instantly and flexibility but the restriction in connection with space on cable computer remained unsolved. Accordingly, the electronic learning has tendency to change into mobile learning environment which allows a learner to overcome time and spatial restriction. However, these mobile devices have a limitation to awareness of learning contents provided over the realtime video movie due to its small display size. Therefore, this paper suggests a technique according to the following priority: for a real time learning image, extract region of study for region of interest, rescale the real time image to its proper size suitable for the display device, and then make it displayed on a wireless PDA. As a result of the experiment, we reduced the calculating time by sampling the field centering on learning contents adaptively and computing the field best suited for device size of the user effectively.