Exploring Practice Tasks and KSA of Korean Social Worker : Strategics for Developing Training Contents.

사회복지사 훈련프로그램의 내용개발을 위한 직무분석: 종합사회복지관의 종사자 훈련에 대한 적용

  • Published : 2007.05.31

Abstract

This study aimed to explore social work practice tasks and KSA(Knowledge, Skill, Ability) that are being used most frequently in practice field so that developing contents of training program for social worker. The participants in this study included 340 social worker in community welfare center nationwide and exploratory statistical methods were used. The specific result were as follows: 1.social work service was classified four dimensions(direct service, community service, organizational strategic and human resource management, and indirect service). 2.In each dimension, important practice tasks were screened. 3.Basic KSA of social worker that were needed to perform these tasks successfully were screened. On basis of these results, this paper provided some practical strategics for developing training program.

현직 사회복지사를 대상으로 하는 훈련 프로그램은 현장의 실천내용을 담고 있어야 한다. 이를 실현하기 위해서는 먼저 사회복지사가 실제로 어떤 과업을 수행하고 동시에 과업을 수행하기 위해 어떤 역량(KSA)이 필요한지를 파악하여 이를 훈련에 반영해야 하는 것이다. 본 연구에서는 사회복지사의 실천과업과 역량을 파악하기 위해 사회복지관에 근무하는 전국의 사회복지사 중 340명을 표본추출하여 실천현장에서 활용되는 111개의 실천과업과 업무에 필요한 89개의 지식 기술 능력(KSA)을 가지고 직무분석을 실시하였다. 분석결과, 사회복지사의 실천영역은 '직접서비스', '지역사회서비스', '조직전략 및 인적자원관리', '간접서비스' 영역으로 분류되고, 각 영역별로 중요한 실천과업들이 선정되었다. 동시에 실천현장에서 요구되는 지식, 기술, 능력이 중요도, 필요도, 보유수준 등에 따라 우선순위로 제시되었다. 이상의 결과를 통해 본 연구에서는 사회복지사 훈련 프로그램 내용개발을 위한 제안들을 제시하였다.

Keywords