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A Study of Advertisement Businessmen's Perceptions of Advertisement Education in College

대학광고교육에 대한 광고실무자 인식연구

  • 김준회 (서울기독대학교 국제경영정보학과)
  • Published : 2007.11.30

Abstract

In accordance with the rapid growth of advertisement business, the advertisement education in college also has grown in quantity. But compared with this growth in volume, the dissatisfaction with curriculum and alumni's business ability is a problem to be settled in advertisement education. The purpose of this research is to provide creative ideas for the improvement of advertisement education in college that is needed for the advertisement field, by means of a survey for those who are concerned in advertisement education including personnel managers in advertisement companies and senior workers who have worked with new faces. The survey was done for 137 employees who are working for advertisement companies. The result of this research shows that there are differences between the education content provided by advertisement education in colleges and the ability needed for business. This research suggests that the curriculum in college should be operated to create the ability required in advertisement business, and two parties concerned in advertisement education (college and advertisement company) need to continually try to extend the mutual interest and understanding.

광고업계의 급속한 성장에 발맞춰 대학 광고교육도 양적인 성장을 하고 있다. 그러나 이와 같은 양적 성장에 비해 교육과정과 졸업생들의 실무능력에 대한 불만족은 아직도 해결해야 할 광고교육의 과제라고 말할 수 있다. 본 연구의 목적은, 광고교육에 이해당사자라고 할 수 있는 광고대행사의 인사담당자와 신입사원과 같이 근무 경험이 있는 실무자들 대상으로 한 설문조사를 통해, 현장에서 원하는 대학 광고교육을 위한 개선방안을 제시하는 것이다. 설문조사는 광고대행사 근무를 하고 있는 137명을 대상으로 실시하였다. 조사결과 대학 광고교육이 제공하고 있는 교육내용과 업무수행에 필요한 능력에는 차이가 있는 것으로 나타나고 있다. 본 연구를 통해서 광고업계에서 필요로 하는 능력을 창출할 수 있는 교육과정 운영이 필요하며, 광고교육과 관련된 두 이해 당사자(대학-광고업계)간의 상호 이해의 증진을 위한 지속적인 노력이 필요하다는 것을 알게 되었다.

Keywords